måndag 9 mars 2015

Bane@GIH? Beware citizens of Stockholm

Ja var det Bane från Batman idag på GIH ? Nja kanske inte var riktigt lika stark som Bane när jag idag började den 6 veckor långa konditionsstudien på GIH.

Original Bane

Men tycker det gick bra idag. Spenderade 2.5 timme på GIH tidigt imorse med först cykeltester, Åstrand test och V02max som förra gången. Klart lägre puls vid slutet av Åstrand testet denna gång 122 efter 60 kadens 5 min a 210 w. Sen det vidriga VO2 max testet till utmattning. En minut per motstånd 30 w höjning ända in i kaklet. Ända lättnaden var att lidandet var över på 7.5 minut. Vi började på 260 w och jag nådde mitt kakel efter 30 sek på 470 w. På uttagningstestet för ca 1 månad sen slutade jag efter 440 w så lite bättre i kraft. Tveksam om VO2 max var bättre än de 64 förra gången. Har inte fått siffran än.

Efter några minuters återhämtning dags för nästa tortyrredskap. Monark har specialgjort en "bensparksergometet" åt GIH. Finns tydligen bara i ett ex. Man sitter som i en bensparksmaskin på gymmet fast med bara en fot fastspänd  liknande i en skidpjäxa. Sen sparka 1 spark i sekunden 60 kadens och på det viset "cykla". En massa elektroder på ben och annat som mäter "diverse" olika saker som jag inte begriper mig på än. Men förhoppningsvis lite mer när allt är klart i början av maj och allt ska utvärderas.

Efter lite uppvärmning samt ett maxtryck så började 3 minuters perioder med 10w höjning med kanske 20 sekunders vila. Inte så jobbigt  början i alla fall inte i andning men sista 2 intervallerna på 60 resp 70 w var bra tunga. Du kanske tycker det låter som barnlek med 70 watt? Jag lovar det är det inte. På ett ben utan vikt av kroppen att lägga i nedtrampet och med enbart isolerat framsida benmuskler att sparka med. Ingen hamstrings inga andra muskler än höger framsida ben i ca 25 minuter med 60 reps per minut tog en del kan jag säga och lär väl kännas i högerbenet i morgon. Men nu är vi igång på onsdag ett blint 20 minuters all out maxtest . Jag får alltså inte se motstånd. Jag har bara en order. Kör allt du har i 20 minuter..

Efter fin hempendling till sista solstrålarna har jag nu njutit en grym italiensk buffe med ett glas Boira till. Vardagslyx som jag kände mig extra värd idag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar