söndag 12 mars 2017

Energikris från Upplands Väsby och hem

Cyklade 8 mil till idag efter utepremiären på hemmaplan med 114 km igår. Gick väldigt bra bort mot Vallentuna och Lindholmen i lite medvind. Tuffare bort mot Lunda Livs i motvinden och sedan var det 3,5 tunga motvindsmil hem. Hade bara 2 flaskor vatten och ingen energi med mig och hade inte tänkt köra så hårt men det blev ganska bra tryck ändå med rätt starka ben.

Pulsen var klart lägre idag trots lite högre fart än igår. På Almungevägen 1.5 mil i motvind klarade jag att hålla trycket men när jag nådde Upplands Väsby och hade en dryg mil kvar började jag känna en förnimmelse av den alltid lika otrevliga känslan av energibrist. Blir lite darrig i armarna och balansen blir sämre. Dränerad. Självklart alltid i tung motvind då. Den här sträckan från UV hem till Landsnora är vidrig då. Cyklade på högersidan E4 idag förbi KOM köpcentrum istället för som oftast Fresta vägen. Tappade nära 1 kmh snittfart bara sista milen i kombinationenen trött hungrig och törstig kropp med ett antal rödlysen. Visualiserade en härlig Boeuf Bourgignon som jag visste väntade hemma med svärföräldrar på besök. Tog mig hem utan missöden och vräkte i mig en rejäl portion med potatismos och massa dricka, kaffe och bulle efter. Men känner helt klart av den sista timmen nu fortfarande 3-4 timmar efter. Det är verkligen en tunn lina att balansera cykling i ganska hårt tempo 2.40 i 3 plusgrader med bara vatten. Men klarade mig från total väggning idag som tur var.

Imorgon blir spännande ska göra en bikefit på tempocykeln med Peter Hugod på Dinvelo. Modell hitech värre. Peter har skaffat en kamerautrustning som 3D filmar och simulerar en riktig vindtunnel. Fråga mig inte hur det går till? Men kanske förstår lite mer imorgon. Vi ska testa performance gains på olika sittställningar och i den bästa av världar kanske jag kan få en lite snabbare position på tempocykeln.


https://www.relive.cc/view/897147975

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar