lördag 20 maj 2017

Fin fin VR sub 7 träning 162 km med 42.4 kmh fart


Nöjd efter ett toppenpass med Kapten Vrang.

Gick fort, stabilt och fint hela vägen idag. Vi var ett 18 tal som sedvanligt rullade ut från Vik skolan i Upplands Väsby vid halv tio. 13 grader och motvind upp till Almunge och Hallstavik skulle bytas mot upp till 18-20 grader och medvind hem så ett lätt val av kort kort och såg fram mot en härlig dag i sadeln med alla starka.

Blev därför inte överpeppad när vägbanan började bli blötare och blötare för att snart bli dyngsur. Skitiga, blöta och rätt kalla kom vi till Almunge efter 4 mil. Det är som en helt annan klimatzon vid Almunge Edsbrohållet idag tempen nere på 8.4 grader som förstås kändes ännu kallare i blötan, men kroppen kändes desto bättre. Cyklade 95 k på tempocykeln igår i finaste sommarväder men benen var på humör idag också.

Fortsatte med blöta vägar några mil till men efter 6-7 mil började det äntligen torka upp och motvinden var slut. Fin fin  cykling hela vägen hem och härlig fart i en väl fungerande rotation. Sista 4 milen blev vi några färre i kedjan men en imponerande jämnhet och höga farter, kul!

Sista milen mellan Vallentuna och Väsby ökades farten lite till. Vi var några stycken som var sugna på att höja pulsen lite till mot slutet. Hade en kanondag och kände att idag skulle jag kunna cykla riktigt fort. Länge. Jag, Näslund, Vrang och Lidman gick ifrån lite sista kilometern i en urblåsning och jag kunde nöjd slå av Garmin efter 162 km med 42.4 snitt med dagens högsta puls 161 slag.

Många pokaler på Strava idag för gruppen




Känns mycket lovande med gruppen nu inför VR vi är lika många till i laget och totalt 36 eller så. Farten idag är nära den snittfart vi behöver för att klara VR sub 7 utan att många gick på rött. Är i jäkla bra form nu, otroligt skön känsla och nog nära ath nivå. Ingen svacka idag och "bara" 131 i pulssnitt 75% av max talar för att det finns mer att ge under längre tid. Har mer muskler och mindre fett än någonsin tidigare. Vägde 70.7 kg tidigare veckan vilket inte hänt sedan jag var färdigvuxen i tonåren för 35 år sedan. Har legat kring 74-75 kg på 178 cm under en massa år och några kilo till innan jag började cykla 2009. Vågen visade 5.5% fett tror ca 7% är mer rätt. Bra träning länge nu cykel, styrketräning och yoga. Det roliga är att det är långt ifrån något asketliv. Mycket god mat och vin. Men det är som förbränningen är bättre. Måste vara mitt Project Benjamin Button som jag började med för 2.5 år sedan som nu blivit 
CELLEXIR som fungerar:-)


Imorgon ska jag cykla Roslagsvåren 135 k motionslopp. Men det lär nog gå undan stundtals ändå gissar jag. Hoppas benen orkar en tredje dag i rad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar