torsdag 16 april 2020

Bra tempoträning runt Fysingen med några iakttagelser

Fått till en hel del bra cykelträning nu under påsken och efter. I måndags och tisdags körde jag 2 x 2 varv på min "vanliga" tempobana och tillika Smackbanan Fysingen Runt. Det är 19 km runt Fysingen från Upplands Väsby upp till Rosersberg sedan över motorvägen och tillbaka in höger mot Skånela för att sluta sista 5 km Almungevägen tillbaka till Väsby. 93 efforts säger Strava att jag gjort där, så t o m med mitt usla lokalsinne börjar jag hitta vägen runt ganska bra..

I måndags och tisdags hade jag nästan exakt samma kraft på båda respektive varven med 302/329 w i måndags och 301/327 w igår. Första varvet kontrollerat runt 80% andra varvet nära max. Vädret var betydligt kallare på måndagen med ca 7 grader vs 14 på tisdagen. Det var ganska blåsigt båda dagarna men lite mer på måndagen med nordvästlig vind mot mer västlig igår. I måndags tight jacka men inte tempodräkt, snabbaste tempohjälm och skoskydd dischjul och 50 mm fram. Igår tempodräkt Castelli samma hjälm, skoskydd och disc men djupare 80 mm Zipp NSW fram.

Det som sticker ut lite är skillnad i fart mellan dagarna samt relativskillnaden mellan en insats på ca 80% vs nära max. Att det gick fortare igår är ju rätt givet då både vädret var varmare samt att jag körde med snabbare dräkt och vinden var något mindre. I fart blev det 42.3 kmh varv 1 puls 139 snitt och 43.3 kmh puls 149 snitt i måndags. Det skiljde alltså 1 kmh 2,3% mer fart mellan varven inte så mycket kan man tycka för 27 watt och hela 9% mer kraft.

Liknande skillnad igår men med snabbare fart. 301 w varv 1 gav hela 43.6 kmh med 140 puls och mycket lätt känsla i kroppen. Varv 2 gick med 327 w på säsongsnabbaste 25.27 med 44.5 kmh men också till en "kostnad" om 154 i pulssnitt  årshögsta ca 91% av maxpuls och väldigt nära maxuttag och betalningen om bara 0,9 kmh snabbare kan tyckas ganska klen givet insatsen. Vinden vred sig något mellan varv 1 och 2 men sambandet verkar vara i denna fart att det kostar nära 30 w och 9% mer kraft att höja farten med "bara" 1 kmh 2,3%. 4 x mer watt än farthöjning alltså. Aerodynamikens och fysikens lagar är obarmhärtiga. Det kan också tänkas att aerodynamiken blir mer lidande vid ett maxuttag då man troligen kränger och flyttar sig mer på cykeln upp och ned ju tröttare man blir.

Gårdagens 2 träningsvarv ihop

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1HjoT5ZB5HgWa10i8uMEa5Tclwkxe6Xpy
På måndagen var det nordväst vind då gick det undan bra från Skånela till Almungevägen
https://drive.google.com/uc?export=view&id=17mRTg2CEf-JzY8tpb4nUjczc3ouNTxF6

Jag är sammantaget väldigt nöjd med resultaten framförallt att kunna cykla så pass fort som 43,6 första varvet igår med "bara" 301 w  = 4.18 w/kg. Det tyder på att positionen jag jobbat på verkar ge visst resultat, även om det är förtvivlat svårt att hålla huvudet lågt i bra position. Min bästa tid från Fysingen Runt är från i höstas en varm dag med 24.55 och 45.5 i fart med 344 w 4.78 w/kg och 156 i snittpuls i en maxtömning grande. Målet är att kunna bättra det i år och det är primärt genom bättre position jag tror mig kunna göra det. Lite mer marginal gains finns också med att optimera utrustning, modell tempodräkt keramiska lager specialbehandlad kedja, snabbaste däcken etc om man vill nörda ner sig ordentligt..Men 25,27 redan den 15 april igår under långt ifrån optimala förhållanden kändes väldigt lovande så ser fram mot fortsatt kamp på tempocykeln mot mig själv nu när man inte kan tävla mot andra på riktiga tävlingar.

Körde båda dagarna med en dos Cellexir Endurance en kvart innan det ger en så grym boost både mentalt och fysiskt. Det tycker verkligen alla som provar. Jag pratade en lång stund med vår fd topplöpare Malin Ewerlöf idag som blivit held såld på Endurance effekter och nu blir vår ambassadör, riktigt kul. Är du nyfiken att testa så har vi en specialare nu med ett 2 packs prov som med koden: test ger 30% rabatt och kostar bara 69 kr inkl fri frakt. Du kan läsa mer och beställa här: https://cellexir.se/pages/varfor-cellexir-endurance

Annars tog det hårt mentalt igår tycker jag med beskedet om Adam Alsings tragiska bortgång. Han har liksom alltid varit med och han är yngre än jag. Det blir på något konstigt sätt mer nära och man inser hur oberäkneligt det här viruset kan vara.Var rädda om er därute. Vi är tacksamma för att vara igenom en trolig covid infektion i familjen på ett relativt lindrigt sätt och idag jobbade både Kajsa och jag hemifrån och tog en fin lunchpromenad i sol men kalla vindar. Körsbärsträdet blommar hemma på Kärleksstigen och man får verkligen perspektiv dessa tider och uppskatta allt man har både i form av hälsa familj och vänner. Sen är det ju rätt kul att kunna cykla fort understundom också:-)

Kör hårt!
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1mmbm4LwJsbn-Jf26CtxUh9amhXruOF2F



I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar