måndag 13 april 2020

Post Corona med bra fart

Det är några veckor sedan jag landade på Arlanda en torsdag efter 4 dagars karantän på Mallorca som avslut på ett avbrutet cykelläger. Körde ett hårt pass med tempocykeln på söndagen och redan några timmar efter det kände jag att något var fel i kroppen. På natten och måndagen kom influensasymptom som lätt feber och ont i kroppen, skit också nu fick jag jag Corona tänkte jag, Hoppas det blir lindrigt och redan på kvällen så kände jag mig mycket bättre och tänkte att en "12 timmars" Corona tar jag utan att överklaga.. Men jag hade underskattat viruset som inte riktigt ville släppa greppet veckan som följde, inte speciellt sjuk, lite öm i kropp och sov väldigt dåligt, extremt törstig och tappade mycket smak. På fredagen var jag ändå klart bättre och tog ett 6 mils lugnt cykelpass på lördagen för jäkla skönt att var ute på vägen igen. Dito cykling på söndagen men då var vädret rätt grisigt och stenhård iskall  motvind sista 3 milen hem gjorde kaos i kroppen och fick feberfrossa när jag inte alltför kaxig kom hem. Tog det lugnt några dagar till innan det verkligen kändes en natt med extremsvettning att nu svettades verkligen kroppen ur det där viruset för gott. Sedan dess har jag tränat bra, tom väldigt bra nu under påsken och är tillbaka i fin form.

Lömskt virus det där som verkar slå väldigt olika. Vi fick det förstås hela familjen (vi är inte testade men känns sannolikt att det var Covid) och Kajsa var lite värre drabbad i nära 2 veckor medan döttrarna hade några dagar var av lättare symptom. Gemensamt för alla verkar vara tappad smak och lukt. Känslan är att väldigt många fler redan haft det än vad kanske officiellt pratas om, vilket är mycket bra om det stämmer med flockimmunitet som lär komma betydligt fortare.

Allt i världen ändrades och det ändrades fort. Konsekvenserna kommer bli astronomiska och ingen kan väl ens gissa idag hur många som kommer slås ut helt eller delvis ekonomiskt och psykiskt i tiden som kommer post Corona. Om man vill försöka se lite positivare på det så verkar ju dödligheten vara extremt mycket lägre än vad som tidigt rapporterades, hur hemskt än varje individuell förlust av liv är.

Alla event och idrottstävlingar inställda under överskådlig tid. Under augusti - september lär det bli fight om publik och deltagarna om alla inställda event skall genomföras under hösten om det nu går? För egen del extra tråkigt att Vätternrundan blev inställd där jag skulle vara med i ett rekordförsök med Team Serneke. Hade verkligen sett fram mot det men glädjande är det nu redan klart att satsningen görs nästa år i stället med full kraft. De flesta i laget har redan tackat ja och sponsorerna är med. Det blir ett svårslaget bränsle för motivationen att träna. Att cykla nya Vätternrundan i 45 kmh och under 7 timmar sitt första år som H 55 är ett mål som heter duga.

Hur det blir med andra race i år det står skrivet i stjärnorna, jag sätter upp lite egna prestationsmål nu istället så får vi se vad som händer. Jag ska fortsätta med målet att bli snabbare på tempocykeln. Det känns klart lovande och har redan hunnit med några bra pass ute. Tänkte planera in att cykla en hel IM sträcka dvs 18 mil solo på tempocykeln och se hur fort jag kan göra det. Vet inte riktigt vilken sträcka som är bäst lämpad i norrort att göra det men troligen Väsby Almunge trakten upp och ned ett par gånger för att få ihop 18 mil. Under 4.30 och över 40 kmh snitt är målet. Det lär också bli ett antal varv runt Fysingen på SMACK banan 19 km vilket är en bana jag ofta tränar på (8 varv i år hittills och 89 totalt på Strava så börjar kunna svängarna:-) Slog pers där i höstas och målet blir att göra det igen.

Nu under påsken har vi varit ute på landet Smidö (väster om Bro). Lugnt och skönt god mat trädgårdsfix och underbart väder på förmiddagarna med strålande sol. Hann med 3 toppenpass på Madonen också. Dit först i torsdags som vanligt över omvägen via Sigtuna för ca 7 mil i bra tempo. Sedan på påskafton fick jag en magisk fin runda på 11.5 mil i toppenväder. Körde på gamla Enköpingsvägen och sen över Grillby fram till Enköping där jag vände samma väg hem. Knappt några bilar och fint tryck i ben och huvud lite lätt ökande kraft hela vägen för att sluta med 276 w snitt i 3 timmar med "bara" 137 i pulssnitt (80%) av max. Kändes verkligen toppen och ingen schackning alls.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=106PDC6Lhjy-b0j4o-6-6rlzgOonF5BUY
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1D7Trgy_9R6Kb264LsYXD4koYeczADw_A

Igår hem igen med ännu bättre känsla trots så pass hård körning dagen innan. Inget kul väder blöta vägar och bara 6-7 grader MEN mer kraft 286 w /298 NPW betydligt högre fart 40 snitt, delvis hjälpt av sydvästlig vind, vägen från Smidö till Sollentuna över Sigtuna blir som ett stort omvänt U så sida medvind första delen och sida mot söderut sista 2 milen från Arlandastad. Nästan enbart zon 3 puls snitt 138, krävdes en kraftökning sista 10 minuter för att klara 40 snitt vilket gjorde 6,31 i pulszon 4. Riktigt bra aerob form nu.
https://drive.google.com/uc?export=view&id=134ESsLyIj4bFK2ZdEQdnGfkACvOIAJ7J
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1zA8aTKAMWTpDnehzMW7TxWMh_IiPB3yk

Nu ska jag börja lägga på lite mer zon 4 och 5 snart. Varit lite försiktig med det efter virusinfektionen de skrivs en del att idrottare som går på "för hårt" i intensitet har ökad risk för komplikationer i värsta fall med hjärta. Det sägs ju att mellanmjölksträning är värdelöst, men i det här fallet kanske det är ganska bra och jag har ju skrivit många gånger om hur mycket jag gillar att träna i zon 3. Det går fort det är kul det gör inte ont. Är helt övertygad om att det hjälpt mig att kunna cykla allt fortare allt längre utan att bli sliten med bra immunförsvar och allmänhälsa som följd.

Mer eller mindre isolering och nedfrysning av samhället börjar nog ta väldigt mycket snart på många av oss. Då är timmarna ute på vägen även om de är ensamma som balsam för själen. Varför cyklar jag så mycket? Jo för tillfredsställelsen det ger mentalt och fysiskt både under själva cyklingen men inte minst efter. The freedom of the open road har aldrig varit så viktig och stark som nu känner jag. Om du känner att det är tungt, ställ dig upp bestäm dig stick ut på vägen med cykeln eller ut och promenera eller jogga. Med 100% säkerhet mår du betydligt bättre när du kommer hem igen och slutligen tänk på att: Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut. Kämpa på!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar