tisdag 15 december 2020

54 idag halvvägs till 108




Fyller 54 idag. Halvvägs till 108 det är så jag väljer att se det. Det är långt kvar till mållinjen (108 är ett minimum att sikta på i levnadsålder tänker jag) och det finns oändligt antal med spännande utmaningar kvar. Jag säger som August Strindberg lär ha sagt en gång: ”Jag har inte den vassaste pennan men elden! Min eld är den starkaste i Sverige. Motivation slår allt tänk på det kära vännerJ

Visst är jag stelare i kroppen och när jag spelar Padel som i morse i Globen. Det gäller att värma upp först men bara man kommer igång så är lärokurvan i Padel bra och sjukt stimulerande. Förra lördagen hade jag glädjen att få spela mot x världstvåan i tennis Magnus Norman med flickvän (Jessica var också riktigt vass). Grymt kul att se en klasspelare in action. Lika roligt var att vinna efter 5 tuffa set med hans grymma lillebror Marcus som partnerJ 

Visst har jag sämre balans än förr när jag står och skall ta av och på cykelskor t ex, men kommer jag bara upp på sadeln så är dieselmotorn starkare än någonsin i år. I förrgår hade jag bästa relation mellan watt / ansträngning puls på Wattbiken med först 247 w i 20 min uppvärmning med 117 (70%) i snitt puls sen en tuffare halvtimme prick 30 min a jämt 301 watt (4 w/ kg) med 139 i snittpuls och ”bara” 144 (85%) som maxnotering. Aerob form bra nu och nu dags för mer högintensiv cykling för att träna VO 2 max och syreupptag som jag legat lågt med länge nu.

 


Har annars passat på att cykla lite mer ute istället för inne. Det har ju varit så trevligt väder med 2 grader och lite lätt regn nästan alla dagar nu, what more could a man ask for liksomJ? Har ett litet dubbdäcksmysterium och fattar inte hur trögt de går helt plötsligt i år. Helt galet vad de går långsamt som jag skrev häromdagen på bloggen om. Kollade lite Strava filer från förra året och hittade denna från 26 januari i år då körde jag 65 k med snitt 33 varav 2 snabba varv runt Fysingen 19 km lågkadens på tyngsta växeln med 34,8 och ett maxvarv sen direkt efter med 35,8 kmh. Fattar inte hur det gick till i lördags körde jag samma runda med 27 snitt och tryckte på nästan allt ett varv med 29.8 km. Samma däckspar Soumi Tyres Skinny Fred dubbdäck. De sägs vara riktigt långsamma i relation till t ex Schwalbe och igår på hempendlingen gjorde vi ett rulltest jag o min kollega Robban som har Schwalbe Marathon på sin pendlarhoj. Det var en sjuk skillnad min fina CX Boon 7 tappar direkt och farten bara dör när vi ligger jämsides varann och slutar trampa. Han bara seglade ifrån. Så helt klart är de supertröga i jämförelse med Schwalbe men hur jag kunde cykla i 35 fart i januari med de däcken begriper jag bara inte. Samma däckspar men de är obeskrivligt tröga i år. Kan något hänt med gummit över vintern? Formen är bra dagen efter körde jag med Madonen och gjorde 40,6 kmh 315 w på varvet andra helgen i rad med bra fart helgen innan 41,1 med 325 w, så det känns som ett mysterium hur de kan vara så ofattbart tröga nu vs jan – mars i år med samma cykel och däck 5 kmh skillnad är ju helt insane?

Nu ska jag gå och möte Kajsa på stan som har någon surprise på g. Det blir spännande.

 Kör hårt!

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar