söndag 6 december 2020

Snabb cykling 2 advent med Madonen

De flesta som kör hårt nu på en cykel gör det nog inne med Zwift och liknande. Men går det tycker jag det är bra mycket roligare att cykla ute än inne. Och idag 2 advent var det iofs helgrått, blåsigt och blött, men 7 grader och ändå skönt cykelväder för att vara december. Så jag tog Madonen istället för CX och gav mig som så ofta iväg lite norrut mot Väsby för ännu ett varv Fysingen Runt. Har bara kört basträning nu med zon 2-4 ända sen september och hade kanske tänkt att fortsätta med det december ut men efter ett samtal med Johan Hasselmark, stjärntränare på Aktivitus där han hade idén att jag skulle köra ett högintensivt  block nu på vintern för att att träna syreupptag VO2 Max och sedan när våren kommer mer kunna fokusera mot sweetspot långt hårt och länge mot målet världsrekordförsök 200 km solocykling nästa sommar så tog jag ett impulsbeslut att byta basträning mot mycket högintensivt nu någon månad istället för att vänta till typ jan feb.

Har haft ett par envisa muskelsträckningar i vänster skinka och vänster sida vid revbenen av mycket padelspelande nu sista 6 veckorna. Det är för jäkla kul och har blivit rejält biten av padelflugan som så många andra. Det är helt galet i Stockholm vilket tryck det är på alla banor. Men spelat småskadad nu i 5 veckor och spelar för ofta för att det skall läka. Igår en riktig höjdare spelade 2 timmar med bröderna Norman jag med lillebror Marcus mot fd världstvåan i tennis Magnus och hans tjej som var riktigt grym som partner. Toppenkul spel och jag o Mackan lyckades vinna med ett game till slut över 5 stenhårda set. Häftigt och imponerande att se deras slagteknik. Men skojar ni att man känner sig som en gammal gubbe efter ett gäng hårda timmars padelsessioner. Spelade 2 h i fredags också och som om inte sträckningarna var nog hämmande så drog jag bort en hel tånagel på högerfoten. De skavde efter en timme och jag försökte nypa av toppen på nageln som var lite för lång. Då lossande halva nageln och det var inget annat än att rycka till och dra bort hela. Dra åt hel... vad ont det gjorde och blödde mycket också. Sen ut på banan påt igen. When the going gets tough..

Försökte sen köra en hård 20:a igår på Wattbiken efter padel men bröt efter 12,5 minut då sträckningen påminde sig lite för mycket. Idag kändes det som tur var lite bättre så ambitionen var ett varv Fysingen Runt 19 km runt max med starten av Vo2 max blocket som ska pågå någon månad nu. Kändes rätt bra norrut bort mot Rosersberg rejäl medvind och bra watt. Tyngre hem men kunde hålla kraften bra för snitt 325 w bara 25 w från pb vilket jag är väldigt nöjd med lite skadad i december med ganska lite cykel senaste månaderna och framför allt nästa bara basträning. Men svårt att gå riktigt högt i puls men snittade i alla fall 147 slag ca 87% av maxpuls och nådde 157 slag som högst. För årstiden fina 41.1 i fart med racern kändes toppen. Madonen är så otroligt skön att cykla på med värstingshjulet FFWD Falcon 2 eker fram och Zipp 808 bak. Svårt att toppa den setupen så mycket. men nu är frågan om det blir någon mer snabbcykling ute i år. Blir nog wattbikefokus nu ett tag tänkte snart genomföra ett 14 dagars Vo2 program som jag gjort ett par år på vintern. En riktig höjdare som jag varmt rekommenderar. Men innan ni kör igång det tänk på att det är bara att ha en väl utbyggd grund med aerob bas först. Kör man på stenhårt med zon 4-5 utan bra bas är det mycket lätt att dra på sig sämre fysik, skador slitenhet och infektioner.

Kör hårt!



AJ!




 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar