onsdag 30 december 2020

Mycket misärcykling ute men idag Wattbike max tjuga i Vinterstudion a 346 w


 Vet inte riktigt varför och kan inte förklara det heller jag brukar klassa mig själv som en solskenscyklist och är ingen större fan av att cykla i regn eller kyla, men senaste månaderna har jag nästan känt en dragning ut istället för att köra testcykel i varma ombonade Vinterstudion. Utecykling är ju på så många sätt överlägset trainer / testcykel hur mycket stimuli man än sätter in i form av Zwift biofilmer eller konsertfilmer. Tycker i alla fall jag, och inte minst känslan efter att lägga sig i en 40 gradig bubbelpool ute när man varit genomblöt och halv eller helfrusen mot slutet gör mödan värd 100 x om.

Igår körde jag t om TT cykel 6 mil i rent misärväder, var sugen på att testa nya Speedplay Aero pedaler jag bytt till både på linje och TT cykeln. Det var inte helt enkelt att klicka i och kommer säkert ta några gånger att få till smidigt men annars kändes det bra och körde en rätt hård 90 min varav 2 mil på Smacktempobanan Brottby ganska bra watt 315 w på den men oj vilket trögt väder med dyngsura vägar vind och misär blev farten bara styvt 40. Snacka om att väder och temp etc gör stor skillnad på fart. En sommardag med bra förhållanden och TT dräkt går det nära 5 kmh fortare med samma kraft. 

Konstigt såg inte någon cyklist ute igår ännu mindre någon på TT cykel, i wonder why:-), men idag regnade det också som 9 gånger av 10 senaste tiden. Så idag innan kvällen padelmatch tog jag ett kort men intensivt Wattbikepass framför The Crown i Vinterstudion. Först en 20 min lågkadens runt 60 varv och motstånd 250 w. Brukar köra det som s.k Åstrand test 6 min för att se vad slut och snittpuls blir och idag var det lägsta någonsin med oerhört lätt känsla hade jag inte mer än 118 slag efter 6 min som slutpuls och det kändes så lätt så jag fortasatte för en full 20 min och det var sjukt så bra det gick 252 w snitt 117 i snittpuls (68% av max) efter 20 min och 122 slag vid slutet så grymt bra aerob form besked.

Gick så bra så tog mod till mig och fortsatte med en maxtjuga, inte gjort någon sån än inomhus i höst vinter och tänkte att 330 w kanske är nåbart utan att köra sig 100% in i väggen inför padelmatchen senare. Gick lätt i början och var på 350 w efter 10 min med fortfarande grymma ben och inte mer än dryga 140 i snittpuls efter hälften men sista 10 min blev bra mycket jobbigare pulsen upp över 155 >90% och toppade på 161 med snitt över de 20 min på 151 ca 88% av max. Orkade inte hålla kraften sista 6 min men slutade på fina 346 w snitt 4,68 w / kg vilket jag är förbannat nöjd med. En av mina bästa 20 minuters på testcykel någonsin, kul vid lågsäsong och nyss fyllda 54:-)

Kör hårt!




Speedplay Aero pedaler och singelklinga 56 T det börjar ta sig med TT optimeringarna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar