fredag 30 januari 2015

VO2 max test på GIH

Idag gjorde jag ett VO2 max test på GIH. Det var ett uttagningstest för en större forskningsstudie de ska göra under våren innehållande 2 månaders hård och övervakad träning. Studien avser att söka svar på om vältränade cyklister kan ta ett steg till genom hårda högintensiva intervallpass typ 3 ggr per vecka plus 2 lugnare längre distanspass. En kontrollgrupp ska tydligen också få andas syre med extra "tryck" för att se om det ger förbättrad prestation. En minst sagt avancerad studie med en massa labprover, kroppsscanningar, vävnadsprover från muskulatur (aj) osv för de som blir uttagna. De söker 2 grupper om 8 i varje de 8 typ bästa VO2 max som ansökt om plats samt 8 vältränade (elit)motionärer.

Många har sökt och idag var det min tur att göra antagningsprov. Bävade förstås en del för det inte minst som jag efter några veckor i stort sett utan kolhydrater förstod att det här kan aldrig gå helt bra. Hade dock ätit kolhydrater sista två dagarna för att få tillbaka lite glykogen i tanken.

Monarkcykel och mask med all utandningsluft samlad i stora täta påsar för analys efteråt genom en stor maskin, avancerat så det förslår. Första gångan jag gjorde ett "riktigt" test med mask. De andra jag gjort har varit dataprogram som analyserat andningstakt och puls och på så sätt uppskattat syreupptagningsförmåga tillsammans med blodprov och laktattest för att mäta mjölksyrenivåer vid olika puls och wattrösklar etc. Har gjort såna test på Sport Support Center 4 gånger mellan 2011-2013 alla med VO2 max mellan 69-73 vilket är höga siffror och riktigt höga för min ålder. Om de nu stämde? Vilket kan finnas anledning att tvivla lite på visade det sig.
Ungefär så här såg jag ut. Det är inte jag på bilden. Men det är fan rätt likt:-)

Testet utfördes med lite uppvärmning följt av ett Åstrandliknande test ca 5 min a 60 kadens på 210 w. Brukar ju köra såna rätt ofta hemma med min egen Monark kör då med 50 kadens på 250 w i form puls ca 123 och sist 129 med mindre kolhydrater i tanken. Nu hade jag ca 127-128 så "började ana oro" och tänkte det här kommer aldrig gå bra, masken är svår att andas i och så vidare. Men bara att bita hop och kämpa.

Sen följde ett kort ramptest med 1 minut på varje wattmotstånd 30 w höjning per gång till utmattning. Vi började på 260 w sen 290 osv. Förstod ju rätt intuitivt att vid 440 någonstans lär det nog bli stopp. Kämpa! Pulsen mycket högre efter 290 w än vad jag brukar ha hemma, ca 150 nu om jag minns rätt. Men gick väl relativt lätt till 320 och förbi även 350 w. 380 w blev oroväckande tungt 410 w förstås ännu tyngre, häng i nu och kör igenom 440 w också sen kan du sluta utan att skämmas allt för mycket hann jag tänka innan utmattningen slog till. Klarade minuten på 440 w utan total utmattning men pulsen var nu på 172 (ett par slag från max) och efter bara några sekunder på 470 w var jag en slagen man och gav upp, faktiskt ganska besviken. Trodde jag hade lite mer att ge och 470 w ska jag klara en bra dag. Men har känt senaste månaden att jag är inte riktigt där just nu. Var mycket starkare i november och även förra året i januari februari. Känns också som min egen Monark är lite lättare, den kanske inte är 100 kalibrerad? Eller också var det psykiskt, ny upplevelse med masken? Nej jag är helt enkelt inte bättre. Punkt.

Hur som helst, vad blev resultatet då? Ja ganska mycket sämre än vad jag hoppats på Fick VO2 max uppmätt till 4.73 O2 L/min och baserat på vikt 73.2 kg gav 64.22 ml/min/kg. En habil siffra för en 48 åring absolut, men det var inte det jag ville se. Nåja det är ju inte på Monarken man vinner tävlingar, får väl använda min fighting spirit eller ålderdomliga list för att mala eller spurta ner motståndarna på vägen. Skit i siffrorna, bara trampa eller nåt sånt..

Testledaren trodde jag hade bra chans att komma med i elitgruppen ändå fast de egentligen sökte atleter under 40. De hade typ 3 som testat något högre värden hittills med max på 70. Men när vi tittade i agendan och jag berättade att sista vecka i april är jag på Mallorca och cyklar konstaterade vi att då fungerar det inte för det var sista veckan i testet med slutmätningar. Så det blir ingen försökskanin av mig. Vilket faktiskt just nu känns ganska bra, det hade varit kanonkul men krävde också MYCKET. Fasta tider träningar på GIH tre gånger i veckan och de där vävnadsproverna kändes inte helt lockande att gröpa ur i benet. Men kul att göra ett riktigt test med mask och så. Nästa gång då...

Nedanstående länk är rätt intressant den behandlar just hur VO2 max försämras över tiden beroende på ålder eller livsstil. Takeoffen är att åldrande obönhörligen sänker ditt VO2 max, bra då med mitt antiagingprojekt:-) sätt att minska tappet är förstås att träna mycket, skaffa mer muskler mindre fett, (vilket är precis vad jag försöker göra). Kampen går vidare..

http://www.pponline.co.uk/encyc/vo2-max-can-veteran-athletes-prevent-a-decline-in-aerobic-capacity-281#

2 kommentarer:

  1. Ett testvärde på 64 är ändå extremt högt för en 48 åring, är imponerad!
    Synd att du åker iväg och inte kan vara med som "testkanin".
    Kämpa och le!

    SvaraRadera
  2. Tack Rasmus! Nu blev det hastigt och lustigt så att jag ska vara med i testet ändå. Skrev om det på bloggen nyss. Återkommer förstås med rapport hur det utvecklar sig😃👍

    SvaraRadera