fredag 10 april 2015

Östgötaloppet tävlingsdebut och föredrag med Team Rynkeby

På söndag är det dags. Dags att mäta krafterna med de flesta av de bästa landsvägscyklisterna på stora svenska säsongsdebuten med Östgötaloppet en traditionellt tuff och ofta exceptionellt blåsig historia över 11,5 mil på Östgötaslätten. Kollade startlistan nu och det bara vimlar av helvassa cyklister. Man kan ju få mindervärdes eller är ålderskomplex för mindre. Ska jag tävla mot dom där?

Är verkligen helt ovetande om min form eller staus nu i och med all blind intervallträning på GIH sista veckorna. Har med det cyklat mycket mindre än vanligt ute och det känns som det kan gå lite hur som helst. Men om jag har tur att få känslan från torsdagens och måndagens påskcykling till och från landet så kan det se lite lovande ut. Har för mig jag var 22:a 2013 och 18:e förra året så 14 eller bättre får bli målet nu. Men samtidigt kanske orimligt mot alla "ungdomar" som redan är igång och har varit utomlands på massa träningsläger och är i full gång och redan i kanonform. Hur som helst det enda jag vet är att jag kommer få lida mycket, men det börjar jag ju bli van med nu från GIH passen:-). På sen em idag dags för ett nytt mördarpass med 3x8 + en 4:a på max. Rätt eller fel uppladdning visar sig på söndag. Roligt nog ser det ut som jag lyckas lura med mig fru och två av döttrarna ner som supporters till loppet. Är ju ensam från vår klubb som kör elitklass och nu kanske jag även kan få lite langningshjälp och framförallt ännu större inspiration av hejande familj vid varvningarna som ska göras hela 10 ggr på ett 6 km varv efter ett längre varv på ca 6 mil.

Förra året var det helt galet, RR Östgötaloppet 2014. Det var speciellt några km med en sån extrem kantvind att jag personligen såg 3 cyklister runt omkring mig bokstavligen blåsa av vägen och ut på åkrarna. För att hålla sig på hjulen fick man balansera cykeln med 30 graders lutning. Galet tufft men samtidigt lite kul, för oss som klarade sig i alla fall. Nu säger prognosen mycket hård vind igen upp till kuling, så det lär bli tuffa tag på söndag.
 
I de föhållanden vill man inte ha högprofilhjul. Mina lätta Reynolds 32 lågprofil som jag brukar tävla med passar utmärkt. Men tyvärr är bakhjulet skevt och behöver riktas och typiskt nog så har Reynolds någon specialnyckel som mästermekarna på Sigge Cykel inte hade så hinner inte fixa till bakhjulet och måste köra med mitt 58 mm Xentis hjul. Inte optimalt på något sätt men fram kan jag i alla fall ha R 32 hjulet. Blir en skön kombo med kanttråd bak och tub fram får hoppas på att klara mig från punktering, har aldrig fått det på tävling och hoppas turen håller i sig.
You better behave on sunday boy

Kul kväll igår också, höll ett seminarium för några av Team Rynkebys Stockholmsgrupper på cykelcafé Lemond  på Folkkungagatan. Talade om mina cykelsatsning och erfarenheter kring den, tankar kring träning, motivation och "en massa annat". Trevlig stämning och glada intresserade cyklister som ska kämpa sig ner till Pris i sommar och samla in bra många miljoner till barncancerfonden. Hatten av till alla kämpar i Team Rynkeby



 

1 kommentar:

  1. Tack för komplimangen och lycka till Henric. Råkade av misstag (i soljuset) radera din kommentar. Kör hårt!

    SvaraRadera