fredag 25 december 2015

Blowing In The Wind - 8 mil juldagscykel

"The answer my friend is blowing in the wind the answer is blowing in the wind"

En av mina idoler en 21 årig Bob Dylan framför en av sina största klassiker på TV 1963.

Det blåste kanske för mycket på juldagens 8 mil för att hitta svaret? Eller också hade jag inte frågan riktigt klar för mig idag? Vad sökte eller letade jag efter? Inget speciellt tror jag. Bara skönt att röra på sig och cykla lite efter all julmat igår. 

Trampade ut från Smidö genom Bålsta. Det är långt genom Bålsta och det var en fruktansvärd kantvind. En motorcykel kör om mig och vips 200 meter senare vurpar han på raksträckan till synes helt utan anledning. Kanske en kastvind som slog omkull honom i ett oaktsamt grepp om styret. Såg riktigt läskigt ut och hans cykel gled nog iväg 30 meter. Han körde inte jättefort kanske 60 men det kan räcka för att slå sig fördärvad om oturen är framme. Hann kom upp sittande på vägen och en 4-5 personer var där snabbt innan jag hann förbi så jag stannade inte utan "tänkte korstecknet" för honom och hoppas det gick bra. Läskigt att se.

Fortsatte några mil på gamla Enköpingsvägen, ben och kropp kändes gamla idag, speciellt i den hårda skoningslösa mot och kantvind som jag hade ut de 4 första milen. På sommaren brukar 30 snitt vara en mental gräns att hålla sig över i motvind nu var det närmare 20 kmh långa sträckor. Hade också bestämt att hålla lugn lågpuls kring 120 hela passet då blir det svårt att komma framåt i stark motvind.

Blev skön payback hemåt med ett snabbt parti och skön känsla. Men snipp snapp snut så tog sagan slut. Det blev stenhård kant och motvind igen. Brukar tycka det är kul att köra i tuff vind, ner i bocken, slita och kämpa. Men idag kanske i o m lågpuls kom jag aldrig riktigt igång. Blev inte sliten och behövde ingen energi (fick väl nog igår) drack bara några deciliter vatten på de 3 timmarna men fick ändå stanna och kissa flera gånger. All mumma från igår?

Missa inte mitt Mummarecept till nästa gång.

Även om varken kropp eller ben var bra idag så var det med en skön känsla jag svängde in mot Smidö, hem till en skön varm dusch. Sen dyka ner i julbordet dag två. Same procedure as last year. Same procedure as every year.. God fortsättning!


Igår efter ca 90 minuters julklappsutdelning så började klapparna sina under granen. Då kom det fram 4 stora kassar till fulla med oumbärliga presenter. Ja herregud säger jag. Visst är det underbart att se alla barn få presenter och bli glada. Men 19 presenter var? Vilket år ska den här konsumtionstrenden vända? Tror det måste ske snart. I alla fall i den här familjen.. 

Det blir tydligen ett hejdundrande köprekord i år igen i julhandeln. Prognosen om 75 miljarder lär slås med råge. Same procedure as last year. Same procedure as every year..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar