tisdag 29 december 2015

Idag för 20 år sedan förändrades mitt liv för alltid

Ni vet ibland tar livet av på en helt ny väg genom en oförutsedd händelse. Du svänger vänster eller höger och sen den punkten är allt ändrat. För alltid. Den 29 december 1995 blev en sådan dag för mig. Jag var nyss 29 år fyllda och jag hade tre stora intressen. Vin kvinnor och sång (idag har jag cykling också). Det var mycket krogen och Stockholms nöjesvärld på den tiden. Cafe Opera, Berns, Sophies Bar och så Biblos förstås. Biblos mitt på Biblioteksgatan, ett stamställe där jag och många likasinnade spenderade alldeles för mycket tid och pengar för det skulle vara hälsosamt vare sig för kropp eller en hårt ansträngd ungkarlsplånbok. Men kul hade vi.

Den 29 december två dagar innan en av mina trognaste vapenbröder på den tiden Patrik skulle ha nyårsfest. Det var egentligen inte läge att gå ut i den kalla decemberkvällen men på den tiden tog vi varje chans och sen skulle det inte skada att hitta ytterligare några potentiella tjejer att bjuda in till nyårsfesten i Patriks lägenhet på Nygatan.

Någon vodka lime senare på Biblos i folkvimlet i baren ser jag henne och känner direkt instiktivt, där är HON. Jag går fram och börjar prata och efter en kort stund var det vi. Jag lyckades övertyga henne om den förträffliga iden att gå på nyårsfest med bara okända, och på nyårsnatten 2 dagar senare flyttade vi i praktiken ihop. Kajsa som den underbart vackra, roliga och intelligenta kvinnan hette hade dessutom en fin stor lägenhet på Torsgatan som passade lite bättre att bo två i en min i o f s charmiga lilla 1;a på Lundagatan. Ja så kan det gå. Jag friade 9 månader senare och den 3 maj 97 gifte vi oss i Bromma Kyrka.


På smekmånad i Sorrento på fantastiska Hotel Excelsior Vittoria

Sen kom döttrarna de tre finaste Alice Sara och Vera 99, 02 och 06. 

Alice runt 2002
Alice & Sara i Thailand 2004

20 år sen idag. Det är nästan svårt att ta in. Så många år, så mycket minnen. Det är så otroligt mycket som hänt. Våra underbara tjejer. Alla våra upplevelser, resor, jobb, framgångar och förstås en del motgångar. Stackars Patrik som inte är med oss längre gick tragiskt bort i cancer 2014 efter flera års hård kamp. Samma dag när Vera vår yngsta och hans guddotter fyllde 8.

Kajsa & Patrik på ytterligare en nyårsfest 98

Livet ger och livet tar men Kajsa har stått där stark som en fura inte minst de gånger när olyckor drabbat mig. Jag har skrivit om mina 9 liv och alla extremer jag drabbats av här på bloggen förut.

Kajsa är ryggraden i vår familj, som i många andra gissar jag. Kvinnan är det starka könet helt enkelt, inte minst hos oss. Kajsa KAN ALLT. Hon lagar gudabenådad mat. Det är hon som är den händiga av oss till skillnad från mig som verkligen har tummen mitt i handen. Hon är extremt effektiv i allt hon gör och missar aldrig något barns aktivitet eller något med sitt eget jobb där hon gör karriär i en storbank. Hade jag inte så oförtjänt bra självförtroende skulle jag fått mindervärdeskomplex för länge sedan. Nu tycker jag istället vi kompletterar varandra perfekt. Jag är dålig på det mesta men hyggligt bra på några få saker. Kajsa är grym på allt annat. Att hon sedan låter mig hålla på att leka idrottsman så här i 50 års åldern är en ynnest. Den engelske författaren PG Woodhouse skrev en gång "En kvinna är bara en kvinna, men en lyckad drive är en nåd att stilla bedja om" Det sammanfattar golfens beroendegift och själ ganska bra. Men så träffade PG aldrig Kajsa heller. 

A match made in heaven, eller rättare sagt på Biblos den 29 december 1995. Tack Kajsa för att du fanns där den kvällen. Tack för barnen du givit oss. Tack för allt. Love of my life!

För Dig


                          Med dig


2 kommentarer: