onsdag 16 december 2015

Första passet med coach Bäckstedt

Idag började jag träna efter ett schema som Paris Roubaix vinnaren 2004 och
Sveriges främste cyklist i modern tid Magnus Bäckstedt lägger upp. I första hand för att jobba mig tillbaka till nivåer innan min skada och sen förhoppningsvis till högre höjder och huvudmålet amatör VM Perth Australien i september. Blir spännande att se vad MB kommer ordinera på träningsmenyn och tror och hoppas det både kan ge mig nya infallsvinklar, ökad variation och motivation.

Idag bestod det av 8 x 9 min intervaller med 1 minut vila i låg zon 4. För mig ca 280 w på Monarken och ca 145 puls. Ganska mastigt och betydligt längre än vad jag brukar cykla intervaller, men det är väl bara att bita ihop och ta intervallerna en efter en. Fick ju vila en HEL minut mellan också.. 

Lyckades hålla ihop det över förväntan och aldrig över 150 puls. Tog den 4 och 7 intervallen stående på lägre kadens men samma puls och watt för lite omväxling. Tappade ned mot 270 w i de sista intervallerna men sammantaget en bra känsla och nu är vi igång. Imorgon är det styrkeintervaller lågkadens. Blir nog svettigt det med.

Annars börjar jag bli lite trött på värk och inte kunna gå bra. Har som någon slags nervvärk i högerbenet som gör det svårt att gå bra, likaså kan jag inte stå på ett ben när jag ska ta på kläder och skor. Det blir lite bättre hela tiden kontinuerligt. Men lika nöjd och överaskad av att jag kan cykla så pass bra utan värk redan. Lika segt tycker jag problemet med gången är. I o f s är det väl inget konstigt att det tar lite tid efter en så allvarlig skada. På julafton är det 3 månader sedan jag bröt höftbenet så återkomsten till cyklingen har gått långt snabbare än jag vågat drömma om och jag får glädjas över att känna mig någorlunda hel redan. I alla fall på cykelsadeln. Tur man gillar att cykla.

4 kommentarer:

  1. Vad i gången är problemet? Haltar du så behöver du troligtvis stärka höftabduktorerna, ffa gluteus medius. Kan du ej ta ut steget ordentligt är det nog så att du behöver stärka höftextensorer, gluteus maximus. Du har säkert fått övningar av sjukgymnast att utföra i stående. Prova dom i liggande med viktmanchett. När du cyklar behöver inte musklerna runt höften stabilisera som när du tar ett steg. Fick du en helprotes är det vanligt med benlängsskillnad efter op.

    // Jesper

    SvaraRadera
  2. Tack för input Jesper. Har lite svårt att definiera gångproblemen eller smärta om jag balanserar på onda benet. Känns mer som någon slags muskelnervvärk. Går mycket men ingen annan rehab än det plus cykel. Har också börjat med lätta benböj. Det är på väg nu med bättre och bättre gång. Inga problem att ta ut steg eller så. Heller ingen protes "bara" ihopspikat höftben med platta och skruvar. Höftkula oskadd.

    SvaraRadera
  3. Hej, har följt din blogg ett tag nu och vill först och främst tacka för all inspiration! Sedan undrar jag om du fortfarande kör på Dr.Gitterles upplägg inkl. alla tillskot osv? Hade kanske inte så mycket med just detta inlägg att göra men lite nyfiken på att testa ett liknande upplägg själv.

    SvaraRadera
  4. Hej Andy! Tack för fin feedback, kul att kunna inspirera. Jo jag kör på med Gitterles Synergy Life Matrix nu snart i ett år. Mycket tabletter och äter de inte varje dag. Kanske 4-5 av 7 dagar. Tycker jag mår bra och året ex skadorna har ju varit kanon. Noll sjukdagar inga förkylningar eller andra svackor. Lycka till!

    SvaraRadera