Off topic men måste bara dela med mig av vad som kan vara den skönaste och smartaste marknadsföringen / reklamfilmen någonsin. Många av er har säkert sett den här filmsnutten Evan Longoria catch och som jag blivit svårt imponerad av Longorias makalösa uppfattningsförmåga och lyra, samt inte minst hur cool han är när han säger "keep it on the field" till killarna och lite lojt kastar tillbaka bollen. Klippet har på kort tid nära 2 miljoner klick på Youtube och går nu snabbt runt mailboxar på världen över. En viral succe helt enkelt.
Nu pekar mycket på att det är en reklamkupp av Gillette som är sponsorer av Longoria och Tampa Bay. Bla så syns det i bakgrunden ett antal Gillette skyltar som normalt inte sitter på Arenan, "reportern" har heller ingen logo på sin mikrofon eller känns inte igen från något TV bolag. Hur och om Gillette gjort det här vet man inte säkert, men det mesta tyder på att det är allt för osannolikt för att kunna ske i verkligheten. Och är det planerat så är det ju när man tänker på det ännu häftigare, först tyckte jag vilken fake när jag såg "bevisen" på nätet. Men vilken magisk idé av Gillettes reklambyrå: Vi låter en kvinnlig reporter bli räddad av vår hjälte "A close shave" vi säger ingenting, låter varumärket subtilt synas i bakgrunden överallt. Sedan får vi gratisexponering världen över värd mer an vad alla reklampengar kan köpa av den extrema spridning som klippet såklart får världen över direkt.
Fungerar det för varumärket? Skojar du, jag har varit svagt inställd till Gillette som varumärke tidigare, men är det här sant så ÄLSKAR jag varumärket nu och framåt. Med reklam kan man förstöra mycket (typ Solsidan igår med 8 minuter reklampaus i ett halvtimmesprogram) eller all radioreklam t ex som har samma inställsamma kvinnoröst i de flesta katastrofala reklamsnuttar. Men det här är ju verkligen "next level shit" dessutom gratis och utburet av konsumenter som jag själv. Grattis Gillette säger jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar