måndag 17 december 2012

Wattbaserad träning till nästa nivå

I min ambition sedan ett drygt år tillbaka att göra en satsning för att se hur bra jag kan bli på cykling efter några års seriös träning (så seriös jag nu kan få ihop med familj på tre barn och ett jobb som entreprenör i finansbranschen) är det nu dags att lägga in lite mer vetenskaplig approach på träningen och börja träna lite mer wattbaserat. Har ju bra mätinstrument för det på min Elite Realaxiom trainer och tycker det är rätt kul att mäta watt och förändringar uppför klättringar, på tempolopp osv. Lutar åt att skaffa mig wattmätare även till utecyklingen till våren. För att öka mina "behov" av det beställde jag boken som jag fattat det är lite av bibeln för wattbaserad träning TRAINING AND RACING WITH A POWER METER av Hunter Allen och Andrew Coggan. Fick den idag och ska läsa in och ta fram ett passande upplägg för nästa års säsong med hjälp av den.

Under basträningen nu någon månad till kör jag nästan uteslutande låg till medelintensiv träning enligt MAF principen vilket ger för mig 140 i maxpuls. Kommer kontinuerligt lägga till intervaller när basen är lagd, men det är min absoluta tro att man ska vara lite försiktig med volym på intervaller i alla fall med puls upp mot 80-95% puls med mycket anaeroba inslag då den är rejält krävande vad gäller återhämtning, något som lätt skapar stress i kroppen, infektioner och potentiell stagnation och även försämring. En välutvecklad aerob bas är nyckeln till både prestation och god hälsa. Ikväll blev det 45 km trainer i jämn fart med 136 puls, tog en dryg timme, kändes helt ok i det nyopererade benet men har fortfarande krampkänningar när jag inte sitter på cykeln. Konstaterar nu att jag hade en aerobisk formtopp precis innan operationen för 10 dagar sen. Hade då några pass med 2.3 watt per pulsslag (runt 140 puls) idag 2.12 (289 watt / 136 slag) alltså en tydlig försämring. Inte så konstigt kanske med helt träningslöst plus några glas vin om dagen i 10 dagar. Men det är häftigt att få svart på vitt exakt prestation och formutveckling. Tror och hoppas jag är tillbaka på ATH nivå om en eller två veckor. Sen är det dags att ta det till nästa nivå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar