söndag 22 september 2013

10 mil rekordtempo

Är det det här man tränar för? Dom här passen som kommer ibland och ger en så underbar känsla i kroppen av "yes i can". Farten hög, starka ben och andning i kontroll. Milen trillar på under en närmast meditativ kadens. Det är nog dom här passen man blir träningsnarkoman av:-) Det är sån grym tillfredsställelse att känna att allt slit ger tillbaka i form av snabbare cykling.

Hade siktet inställt på att köra mitt livs snabbaste 10 mila runda solo på tempocykeln. Snabbt upp på 150 puls och sen ligga där hela vägen och hoppas på att kroppen orkar hålla jämn hög fart hela vägen. Under 2.30 och >40 fart var målet. Startade från Hagbyrondellen efter 5 km uppvärmning och satte av i hög fart direkt bort mot Fresta och Vallentuna vägen sen vanliga träningsvägar bort mot Norrtäljehållet förbi Brollsta GK. Det var svaga vindar men medvindsriktning ut så det gick fort fort. Låg runt 90-95% och pulsen peggad på 150. Vid vändning efter 5 mil hade jag 43.8 i snittfart och trodde knappt mina ögon. Som ni vet när man har svag medvind känner man den knappt och tänker, shit, det är ju vindstilla jag kan nog cykla lika fort hem, eller?

Nej det kunde jag absolut inte, SÅ mycket tyngre efter vändningen. Stannade 2 minuter, drack och tog en bar vid vändningen och när jag trampade igång igen så var vinden helt plötsligt klart kännbar i ansiktet. Det känns som man alltid blir lika lurad av vinden när man tror det är i stort sett vindstilla. Det tillsammans med att benen började mattas något gjorde att jag tappade fart trots starkt kämpande. Lyckades ändå hålla ihop det utan schackningar hem och kunde hur nöjd som helst nästan euforiskt slå av mätaren vid Hagbyrondellen med prydliga tiden 2.24 och 41,6 i snittfart, 151 snittpuls max 156, 87 kadens. Jag "fuskade" ett par gånger och stängde av Garmin genom Fresta kyrka partiet och genom vägkorsningarna och rondellerna i Vallentuna i båda riktningar då dessa partier inte lämpar sig för snabbcykling i tempobåge. Annars out and back samma väg, dessutom en rätt så kuperad sådan med 643 höjdmeter. Ett härligt kvitto på att träning ger resultat. Körde min cykel idag som den ser ut på bilden med dischjul och 58 mm profil fram. Sammantaget en av årets bästa cykelupplevelser. Garmin 10 mil tempo

1 kommentar: