tisdag 3 september 2013

2 olika upplevelser av 3

Idag hade jag två helt olika upplevelser av 3, en mycket trevlig och en desto mindre. Den roliga först. Till morgondagens sista Smacktempo och lördagens tempo DM har jag nu inte bara lånat ett dischjul utan nu också ett riktigt vasst framhjul HED 3. Bara looken på hjulet och swooschet gör mig nog ett gäng sekunder snabbare, men det sägs vara ett snabbt hjul också som bla Wiggins och Froome ofta kör på. Var ute hos Hjelmgrens Cykel i Rotebro och hämtade upp cykeln där Mattias monterat på mitt nya SLK light vevparti som jag glädjande fick gratis utbytt av Chainreactioncycles trots att garantitiden gått ut för det som gick sönder, tack för det SLK & CRC.

Monterade på HED 3 hjulet och gav mig iväg för en testrunda på några mil. Härlig kväll med nästan helt vindstilla och hjulens schwooschande hördes skönt genom tempohjälmen, grymt skön känsla i cykeln nu sedan även växlarna fått sig en justering. Körde en dryg mils uppvärmning sen en 17 km sträcka Frestaavfarten - Vallentuna och tillbaka på medelpuls. Bra känsla och fart som ger hopp om bra lopp imorgon och på lördag Strava sen cyklade jag hem till Landsnora igen glad och nöjd i sensommarkvällen. Såna här hjul måste jag skaffa mig

Det här var precis vad jag behövde efter dagens mindre roliga upplevelse av telefonbolaget 3: s service och köpvillkor. Efter att äldsta och yngsta döttrarna båda fått nya telefoner nyligen tyckte jag lite synd om mellandottern Sara 11 år som önskar sig en Iphone "dom har mycket bättre appar pappa" än mammas gamla avlagda Samsung. Köpte en Iphone 4 s på 3 butiken på Kungsgatan i fredags och gissa om det var en glad tjej i fredags kväll hemma. Glädjen blev dock lite avstannad då den inte ville ta emot simkortet. Fick det inte att fungera och efter någon timmes köande och till slut guidning av 3 telesupport i olika omgångar konstarerade vi att det är nog fel på den nya telefonen, vi får ta den till butiken och byta ut den. Efter nytt långt köande i butiken fick jag beskedet att dom skulle laga telefonen och det tar 1-2 veckor. Ja sa jag, men nu hade ju inte tänkt att köpa en telefon som är sönder, berätta för min dotter att nu får hon vänta två veckor och sen få den lagade telefonen levererad och jag ska betala fullt pris? Ja sa hon det är så reglerna är. Jag kan bjuda på de två första veckorna av abonnemanget sa hon. Du menar de två första veckorna från i fredags när jag tecknade avtalet och nu två veckor fram när jag inte har någon telefon? Ja sa hon. Ja det var ju gentilt sa jag. Men om du inte kan ge mig en ny telefon idag så tror jag att jag vill häva köpet och köpa en ny fungerande telefon någon annanstans sa jag. Det går inte sa hon. Vi har rätt att laga telefonen om den är sönder, du kan inte häva köpet. Ridå, allvarligt vad är det för konsumentlagstiftning på det här området. Hur kan man inte ha möjlighet att häva ett köp för en oanvänd vara som är sönder vid leverans? Det övergår mitt förstånd.

Nåja det kunde varit värre, både jag och Sara överlever, jag ska inte bara skylla på 3 det är nog mycket Apple som har sina översittarregler också, får svårare och svårare för Apple. Dålig kvalité har dom också på sina telefoner. Efter både Iphone 4 och 5 som gått sönder för mig var det nu en ny 4 s som inte fungerade. Allt har sin tid tror Apples storhetstid går mot sitt slut snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar