torsdag 19 december 2013

5 min maxtest

Mätt och belåten efter hamburgare och Brooklyn Lager på O Learys Sollentuna ikväll med familjen. Ett par av tjejerna hade terminsavslutning idag så det passade att fira lite. Själv kunde jag fira ett bra maxtest på Monarken som jag hann med innan vi var på O Learys. Mycket mat nu. Igår ett grymt julbord på Operakällaren med hummer och champagne som start innan all sil o lax och annat gott. Imorgon har vi vårt traditionella julbord för hela personalen hos Erik Lallerstedt på Gondolen för 7 året i rad. Så det behövs lite cykling mellan all mat och dryck. Idag först jobbpendling sen 40 min 130 puls på ca 240 w som uppvärmning innan ett planerat 5 min maxtest. Har inte maxat ur riktigt på Monarken sedan jag köpte den för en månad sen eller så, och tänkte att ett 5 min max skulle passa bra att plåga sig med innan belöning med hamburgare och öl. 5 min fungerar också rätt bra för att uppskatta VO2 maxnivå enligt vad jag läst.

Satte motståndet på 5 kg och började på runt 85 kadens första knappa minuten, med lite adrenalin gick det oförskämt lätt i början men verkligheten brukar ju komma lika snabbt ikapp efter ett tag. Kunde hålla min 80 kadens utan att gå in i väggen helt första 3.5 minuter. Sista 90 sekunder dock en riktig kamp med puls upp på maxnivå som högst 174 tyckte jag mig skymta i panelen på slutet. Mycket nöjd klarade jag 5 min utan att gå under 400 w mer än någon enstaka sekund. Trodde aldrig jag skulle hålla i 5 min på 400 w eller steax över. 400 blir 5.33 monarkwatt / kg på mina 75 kg. Monarkwatt sägs vara 5-8% tyngre än "utewatt" räknar man då 430 w blir siffran för 5 min max blir det 5.73 w/kg vilket är pretty decent. Kan jag gå ner tre kilo till utesäsongen, bli lite starkare så finns en drömgräns 6 w/kg inom räckhåll. 5 w / kg i FTP och 6 w/kg i 5 min och jag blir farlig nästa år i veteranloppen. Power profiling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar