måndag 29 september 2014

Monarkpremiär med Åstrandtest och Pose running

Kom hem sent i lördags kväll efter några grymma dagar på K Club utanför Dublin. Allt var suveränt, väder, hotellet och golfbanorna. Ja allt utom mitt eget spel, jag får liksom ingen ordning på mitt spel i år verkar det som. Tycker jag slår bollen riktigt bra på rangen men det är som jag mentalt kollapsar när jag kommer ut på banan och det blir bara misch masch av allting. Under en av rundorna drack jag några whisky och ett par tre öl. Då gick det förstås mycket bättre men man kan ju inte förlita sig på sprit och vara halvpackad jämnt man ska spela golf. Tänk hur den taktiken skulle vara för cykelträning, kanske inte helt lyckad eller snabb:-).

Men skam den som ger sig, ett försök till blir det om en dryg vecka går färden till La Manga för en 4 dagars konferens / golf med ett trevligt gäng företagare som jag brukar åka med på hösten. Vi har som vanligt två suveränt trevliga och bra PGA tränare med på resan. Så nu jäklar ska jag få till lite bra golfspel, med eller utan sprit..

Om inte det egna spelet var lysande så var Europas det i Ryder Cup. Verkligen kul att sitta i klubbhuset på K Club som var värd för Ryder Cup 2006 och titta lite på Stenson & Co. Vilken golf han spelade med Justin Rose på lördagen 12 under på 16 hål bästa 4 boll score någonsin i RC.

Tv tittandet fortsatte igår med både RC och linjeloppet i Cykel VM. Men efter ett par tre dagar med klart ohälsosmat leverne, sena nätter, alldeles för mycket gott att både äta och dricka så kände jag att det var dags för en lite säsongsupptakt light och premiär i "vinterstudion"
 
tog 50 minuter Monark och börjad efter lite uppvärmning med ett Åstrand test på 5 kg a 50 kadens, det gick helbra med LÅG jämn puls a 126 efter 5 minuter och en klart lätt känsla. Såg sen att när jag gjorde testet dec 2013 så låg jag nära 10 slag högre. Testet indikerar på en ny högsta nivå på VO2 Max så hoppas på en högre nivå konfirmerad även framåt. 
Tog sen nära 40 min runt 280-300 w utan att gå över 145 i puls så med beröm godkänd Monark premiär.

Idag blev det också mycket träning fick vara hemma då vår yngsta Vera som går i tvåan var hängig i morse. Efter lite lucnchfix så piggnade hon till lite så jag tog ett snabbt 6 mils tempopass direkt följt av ett löppass på 7 km. Lite blåsigt på cykeln men vilket härligt höstväder, klarblått och milt. Strava sista 4 milen . Löpningen efter som var första sen förra lördagen och duathlon 5 k tävling kändes halvseg första km men gick sen allt bättre, jag hade ingen klocka med mig men runt 4.30 fart gissar jag. Lite ambivalent om jag ska fortsätta med löpträningen nu i höst / vinter. Känns ju lite dumt att kasta bort den löpbas jag nu byggt upp och tror jag skulle kunna må bra av lite cykelkomplement och även lära mig att springa någorlunda fort. Får se om jag orkar hålla i det.

Har precis kollat på Vetenskapens värld om jakten på den perfekta löpekonomin och löpsteget. Intressant och det verkar som att det är Pose running som gäller. Se filmen om du vill veta hur man bör springa för att spara energi, springa fortare och utan skador. Jag har vetat om det här i flera år och även predikat den stilen för folk jag träffat som tränar löpning. såg det här Youtube klippet med Christopher Mc Dougall för kanske 4 år sen, tyckte det verkade logiskt och beställde hans bok den senare "världsberömda" Born To Run. Har ni missat den så läs den. Provade att springa så här lite för en 4-5 år sen men sen tog cykeln över helt. Kul att se vilket genomslag det har fått med tunnare skor utan uppbyggnad och drop som då främjar landning på mellan eller framfoten. Det handlar om att landa med en kort fotisättning rakt under tyngdpunkten, inte på hälen och framför kroppen med en bromsande och för ben och knän höga belastningar och skaderisk. Lätt lutande framåt med höfter som driver i framåtriktning, inte upp och ned i steget. Tänk barfota och springa på en gräsmatta så har du det naturliga löpsteget av sig självt. Man sätter inte foten långt framför sig och landar på hälen. Tänk dig att du står på ett bord 1 meter upp och du ska hoppa ner på marken. Landar du på hälen? Nej just det. Det bör man inte göra i sin löpträning heller. Ja nu låter jag som värsta löparcoachen efter 6 veckors träning. Jag är förstås ingen löpare och saknar kanske trovärdighet runt ämnet. Men det här tycker jag känns som sunt förnuft och  det har ju fått större och större acceptans senaste åren.


1 kommentar:

  1. Jag tror på löpningen som ett superbt vinterträningskomplement även för cyklister. Sedan spar man oceaner med tid, speciellt när det är busväder, kunde jag så skulle jag spränga in löpning i min vinterträning... Kör hårt!

    SvaraRadera