fredag 7 augusti 2015

51 mil måndag - fredag årets bästa träningsvecka

Nu är det 4 veckor kvar till amatör VM i Danmark Ålborg där jag SKA vara i mitt livs form och konkurrera högt upp i resultatlistan i linjeloppet herrar 45-49 över 16 mil. Hur ska jag göra för att optimera mina chanser att lyckas? Hur ska man träna och förbereda sig? En fråga utan givet svar och ju mer jag lärt mig om träning av erfarenhet och läsning känner jag ibland att ju mindre vet jag eller förstår. Det verkar inte helt självklart att hitta någon patentlösning som ger dagen med stort D den 6 september då ben, huvud och lungor är i perfekt symbios. Men någonting sånt här i träningsform fram till dess tänker jag mig i stora drag.

Veckan som varit och de två följande fokus på volym 40-50 mil per vecka, mest lågintensivt och en del högintensiva inslag. Sista två veckorna tapering med mycket lätt träning. Några lätta rullpass och några högintensiva kortare intervallpass. Rätt eller fel? Kom gärna med input om du har någon tes om att jag borde göra annorlunda.

Den här "arbetsveckan" har varit min bästa i cykelväg på hela året. Cyklat måndag - fredag totalt 51 mil och gjort det med lite olika intensitet fart och belastning varje pass. Veckans pass har känts lite olika bra. Något helt kanon, de flesta helt ok. Men med tanke på volymen ändå förvånansvärt bra. Det jag känner nu de sista dagarna är att det är svårt att komma upp i puls. Det känns lite segt men på något konstigt sätt ändå starkt om jag går på i en backe eller så. Men mäktar inte med att hålla pulsen uppe länge. Jag är normalt en lågpulskille med ca 36 i vilopuls och drygt 170 i maxpuls. men nu i volymvecka märks det ännu tydligare. Har en grym aerobisk form just nu och med ökad volym blir benen begränsningsfaktor när de inte hinner återhämta sig fullt mellan passen.

Idag hade jag ambitionen att hålla ca 130 puls över drygt 10 mil men stannade på 126 och tyckte ändå jag kört ganska hårt i värmen. Kroppen är en fascinerande maskin och motor som hela tiden ändrar bensinåtgång, kraft och vridmoment beroende på vilken energi, belastning, vila och mental status du stoppar in. 

Veckans pass blev så här.

Måndag: 18 mil solo en Ironmancykling med tempocykel. 
Tid 4.39.50
Fart 38.6 kmh
Pulssnitt 143
Mastodontpass i sol som tog rätt hårt. Hade ingen lätt känsla men kämpade hårt och höll ihop det bra.

Tisdag: Intervallpass med "guldgossarna" i H 50 från Cykloteket Racing Team. Torbjörn de Jager som tog storslam på VSM med alla tre guld i år och Stefan Kuhl som vann linje VSM förra året och de flesta andra lopp han körde också. Stefan har varit axelskadad en längre tid men är nu STARK igen. Gosh vad de här killarna kan cykla.
4x 2.5 minut på max FRA rakan på Ekerö  samt 4 spurter. Kort pass men oj så jobbigt och kul att träna med så bra sparring.

Onsdag: Distans solo lågintensivt 125 km
Tid 3.48
Fart 33 kmh
Puls 116
Ett av årets bästa pass. Nästan ingen vind och varmt om än lite tryckande luft. Kändes grymt lätt hela vägen. 
Rundan i onsdags.

Torsdag: 2 varv på tröskel runt Skällsta Bro Smacktempobana 23 km lite mer vind.
Varv 1 fart 38.7 kmh
Pulssnitt 141
Varv 2 motsols fart 39 kmh
Puls 142
Kändes jobbigare än vad pulsen antyder men ganska bra känsla.

Fin cykling på Smidö nästan lika fin som värstingsyachten som ligger där ute lite halvt malplace i Mälaren.

Fredag: 104 km blåsigt men bra varmt 28 grader. Hade ambition att hålla 130 puls men orkade inte riktigt mentalt hela vägen hem från vändning nära Enköping till Smidö på landet i motvinden sista 3 milen.
Fart 35.3 pulssnitt 126.


Naturligt lite sliten nu efter 178 mil på en månad och 51 mil varav många i hög fart på 5 dagar. Men hoppas och tror att det var en perfekt vecka en dryg månad innan vad som ska bli "mitt livs form".

Men med lite bad med barnen på landet ännu en grym middag med storfamiljen och njutningen som Smidö ger så känns det "fan rätt schysst alltså"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar