torsdag 27 augusti 2015

2:a på Fysingen runt och bästa tempoloppet på 2 år

Efter två hela vilodagar och tapering nu kommande vecka som följt hårdträning i 5 veckor var jag lite spänd på att att se hur ben och kropp skulle reagera på en knapp halvtimmes högintensivt trampande på maxnivå. Ibland blir det kanon efter ett par dagar vila efter en längre tids hårdkörning och ibland kan bli kalkon och kroppen behöver längre vila och återhämtning för att prestera bra igen. You just never know. Igår var det glädjande mer åt kanonhållet än kalkon.

Blev stressigt hemma då jag satt i telefon med en tekniker från Sonos i telefon 30 min för att försöka få ordning på ljudsystem i alla rum som inte fungerar efter att vi fått in fiber och bytt router. Alltså det här med teknikprylar, datorer, ljudsystem och sånt. Man vill ju bara att det ska funka, plug & play.. men det gör ju liksom aldrig det, i alla fall inte för mig.

Kom i alla fall iväg till slut för att i bilen komma på att jag glömt Garmin datorn hemma, pulsband på men till ingen nytta, bara att ställa in sig på att köra helt på känsla och mätarlöst.

 Cykel men ingen Garmin i bilen

Kanske lika bra det och blev genast lite gladare i bilen på väg i det fina sensommarvädret. Ljumma ganska lätta vindar mötte mig på vägen och de 68 deltagarna på plats. Kort uppvärmning 7 km och sen full fart iväg.

Tycker jag lyckades hålla en rätt bra känsla bort i medvind mot Rosersberg. När man inte vet hur fort det går eller vilken puls man har så har man i alla fall ett par mindre saker att oroa sig för. Kanske hade kunnat gå på något hårdare då jag aldrig led riktigt stenhårt, men osäker på om det gått fortare ändå. Tror jag fick en ganska jämn pacing och även om farten mattades sista 4 km i motvind så blev det aldrig någon riktig kris vare sig mentalt eller fysiskt. Rullade över målinjen med känslan att jag fått ut det mesta av vad jag hade idag. Saktade in ordentligt och rullade sakta 100 meter till, stannade och plockade fram Iphonen ur tempodräkten och stängde av Strava för att få en idé om hur det gått. Såg att segmentet Fysingen Runt visade 43,9 kmh i fart och tid 25.58 i tid. Hade hoppats på lite fortare och när Niclas Näslund kom imål strax efter precis över 25 minuter tyckte jag att min prestation var ok men inte där jag ville. Jag körde banan förra året på 25.40 och man vill ju helst inte cykla sämre även om det kan vara svårt att jämföra tider beroende på väder och vindmotstånd.

Blev därför glatt överaskad när Resultat Fysingen runt kom senare på kvällen. "Omöjlige  Niclas Näslund Sveriges tempokung i H 40 (vunnit allt utom VSM där han fick stryk med 0.8 sek) vann med 24 sekunder, men precis som i förra veckans Smack, då linjelopp i Lohärad var jag 2:a och min klubbkompis Hans Berggren 3:a. Riktigt kul och för mig ännu roligare var att tiden var 30 sekunder bättre än jag trott och 25.28 och istället för 25.58 som Strava visade. När jag tittade på "Compare" i Strava så förstod jag varför. GPS punkten för Strava Segmentet måste vara en bit bort från mållinjen i Smackloppet, kanske 100 meter? Direkt efter mållinjen bromsade jag in kraftigt och rullade sakta sakta en bit för att stanna, pusta ut ta fram iphonen och stänga av Strava, precis där efter den proceduren måste segmentet slutat. Man ser på bilden nedan att jag tappar ca 30 sekunder där vs de andra som körde igår.



Så istället för lite sämre än förra året så lite bättre och bästa tempoloppet på två år. Som jag kämpat med tempocyklingen nu länge. Har senaste tiden fått en kanonfin uthållighet och hög fart över långa sträckor. Cyklade i lördags 10 mil tempo solo med 41.8 i snittfart. Men toppfarten på korta lopp runt 2 mil har inte varit mycket högre, runt 43-44 2013 kom jag upp någon km till i fart. Jag delar kanske lite av prestationskurva med min namne Jonas Buud som sprang Ultravasan nu i terräng med osannolika 3.50 per km i 9 mil terräng. Bra på långa distanser men saknar toppväxel. Därför extra skönt med farten som blev ca 44.7 kmh snitt igår. It's never too late. 

Kul och nu ska formen bli bättre och bättre med endast kortare träningspass med bra intensitet fram till Grande Finale 6 september Ålborg och amatör VM 16 mil linjelopp H45. Ja du gamle Preben de blir dejligt.

Lika dejligt som dagens lunch på Grand Hotel jag blev bjuden på.

Efter den hade jag energidepåerna fyllda för hempendling. Trots att jag lämnade halva den utsökta Chote Du Rhone i glaset, (man är ju ändå idrottsman..) men det lika goda Chablis vinet kunde jag inte låta bli till gösen. Efter några timmar på kontoret tryckte jag sen på hårt några gånger på vägen hem och toppade med 6 backintervaller vid Sollentuna Vattentorn. Gick oförskämt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar