torsdag 20 augusti 2015

Smacklinje Lohärad - En flygande kväll



Här kan ni se en häftig och vacker flygfilm som filmades med drönare igår kväll. Häftig teknikutvecking. Igår kväll gick det undan värre mest hela tiden i Smackcupen linjelopp i vackra Lohärad strax väster om Norrtälje. Peter Lindkvist arrangör och stark cyklist från Norrtälje basunerade ut innan start att ikväll är det fart och attackcykling som gäller. Inget mesande, och det verkade som hans ord tog skruv direkt för det blev knappt en lugn stund på hela loppet som gick med en snittfart om 42,9 kmh på en rolig, kuperad och ganska svårcyklad banan med 450 höjdmeter. Det blev ett flygande lopp i dubbel bemärkelse.

Jag hade bestämt mig för två saker inför loppet. Jag ska se det som träning i första hand och se till att köra hårt som ett av de sista hårda passen inför amatör VM om några veckor. Inte ligga i klunga och taktikköra för att ha mest krafter kvar mot slutet. Jag hade också bestämt mig för att inte vara med och spurta om det skulle bli ett sånt avslut. Tvekade en hel del på att vara med över huvud taget. Vill inte ta några onödiga risker som skulle kunna äventyra en VM start. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag kraschade bort mig och skadade mig i en spurt precis innan VM. Jag klarade ett av målen.

Jag körde offensivt nära spets större delen av loppet. Det var ideliga försök till attacker. The usual suspects som ofta är där framme och stöter. Rille, Dan Lidman, Gustav Dejert (gång på gång på gång), men även en hel del andra. Men det var så många åkstarka med och när halva klungan åker i snitt 43 fart (den andra halva klungan tappade redan efter 3 km) så är det nära nog omöjligt att skapa en bestående lucka. Jag kom iväg några hundra meter strax innan varvning in mot sista varvet av tre och Stefan Ljungberg krigade sig ifatt. Där trodde jag att det skulle finnas en liten chans men det tog bara 1 km så var de ifatt igen. Kroppen kändes förvånansvärt bra med tanke på den stora volym jag cyklat nu senaste månaden med 210 mil varav många högintensiva på slutet. Med så mycket träning brukar jag ha svårt att komma upp högt i puls även fast jag känner mig trött. Men igår hade jag för mig höga 145 i snittpuls under loppet så det blev en rejäl genomkörare. 

Förstod med någonstans 7 km kvar att det här kommer ju bli en spurt. Överlade lite med mig själv, spurta eller inte? Det är svårt när tävlingsdjävulen kommer fram, jag kände mig pigg och min karaktär är alldeles för dålig för att hålla sig till planer så jag bestämde mig för att "fuck it" jag kör. Det blev förstås ganska trångt mot slutet men hittade någorlunda bra position ute på vänsterkanten de sista 3-400 meter innan spurten som är uppför. Jag fastnade någon sekund och hittade ingen bra väg förbi de 4-5 som var framför när jag ville dra igång. Nej nu går tåget. Lyckas i sista sekund smita förbi min klubbkamrat Hans Berggren som snyggt kom 3:a precis vid vägkanten på vänster sida och jaga mot ledaren Christer Lindström Uni. Jag närmar mig och kommer upp jämsides men jag har alldeles för tung växel där de sista 50 meterna när det är ca 3% uppförslut så kraften räcker inte för att komma om. Det kanske skiljer 20 cm på mållinjen. Snyggt kört och grattis Christer. Målgången finns på slutet på filmen och på bilden nedan kan man se oss jämsides innan linjen jag ligger på vänstersidan i vitt. Surt att inte komma om och vinna, men vad tusan jag är hur nöjd som helst. Inget hände fick ett bra kvitto på att jag är där jag vill vara nu med drygt två veckor kvar till årets och min korta cykelkarriärs höjdpunkt om ett par veckor. En flygande kväll! Resultat Smack Lohärad


Ingen segeröl men väl en mycket god Sigtuna Pale Ale jag fick av en trevlig kund idag vars son jobbar på ölbryggeri. Bra grejer!

Idag blir det välbehövlig paus från cykel. Åker nu till Svartinge GK för en golftävling en god vän anordnar. Det blir årets golfpremiär. Golfpremiär i slutet av augusti? The times they are a changin som Dylan sjöng. Fore!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar