torsdag 15 oktober 2015

Fast after 50


Sitter i eftermiddagsolen på altan och tar igen mig. Fick ett rejät bakslag efter tisdagens jobb och dagen i stan med alldeles för mycket belastning på benet och gång på kryckor. Höften svullnade upp ganska mycket och mer ont igen. Pratade med sjukgymnast idag som sa att det är en kraftig överansträngning och ordinerade vila några dagar, men gärna en stunds Monarkcykling utan motstånd för att få lite blodgenomströmning och bättre cirkulation. 

Herregud vad hände med mitt fina högerben? Det är ju inget kvar. På tre veckor idag sen olyckan så är det som en suffle i ugnen som bara sjunkit ihop.

Ska försöka ta mig ner i min vinterstudio senare idag och starta vägen tillbaka och försöka trampa lite Monark försiktigt 10-15 min utan motstånd. Hoppas det fungerar.

Sitter nu och läser hur man kan hålla sig snabb efter 50 i en bok av träningsgurun Joe Friel som jag fick hem idag. Verkar bra med mycket konkret fakta kring performance, åldrande, träning, återhämtning och kost. Har idag 14 månader på dagen till 50 års dagen så läge att börja anamma bästa strategi för att hålla sig snabb efter 50.

Kanske kommer med några tankar och ideer efter jag läst boken med fakta tillsammans med Joe Friels egna erfarenheter från en lång karriär (han är 70 nu) som elitidrottsre och mästertränare. Men 15 sekunders take away för att hålla sig snabb efter 50 är:

- Högintensiv träning
- Tung styrketräning
- Periodiserad träning
- Mindre fett mer muskler
- Rätt sömn och kost
- Metoder för rätt återhämtning



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar