fredag 8 januari 2016

Köpte ny ISM sadel till CX

Igår var jag på Cykelcity på Folkungagatan och köpte en ISM Adamo Prologue sadel till min CX.

Fick låna med mig två sadlar till Thailand för en dryg månad sedan och har testat dem ordentligt sedan dess. Stort tack Cykelcity för det. Jag sökte en sadel som skulle trycka mindre på mjukdelar framförallt i aggressivare framåtlutande fart och tempoställning där man lätt hamnar fram mot sadelspetsen. I sviterna av min olycka i höstas drog jag också på mig prostatainflammation när jag låg blöt, lerig och svårt nedkyld i väntan på ambulansen. Ville också p.g.a det ha en sadel med maximal avlastning. Sökte på olika alternativ på webben och fastnade för att testa ISM. Köpte deras originalsadel Podium till Monarken

och efter några pass av invänjning (trycket hamnar där det ska på sittbenen vilket kan ta ett par gånger innan man vant sig vid) så kände jag att den kommer passa bra. Podium är hårdare i stoppningen än den Prologue jag köpt till CX cykeln nu annars är det samma modell.

Fick låna med mig en Attack och en Breakaway till Thailand. Breakaway har samma form som Podium och Prologue och är mitt emellan dem i hårdhetsgrad Attack är smalare än Podium och har en lite högre "cut" som gör det enkelt att förflytta sig på sadeln framåt eller bakåt t ex för utförs eller uppförkörning för optimal viktdistribution.

Breakaway & Attack testsadlar

Cyklade hela Thailandsveckan på Attacksadeln och tyckte den kändes mycket bra. Framförallt är det i fartställning ner i bocken som den stora skillnaden mot traditionella sadlar med spets känns. Det blir inget tryck alls på mjukdelar och även om jag aldrig haft några stora problem med domningar eller så så är det betydligt skönare att kunna ligga länge nere i bocken helt utan tryckkänsla.Framförallt är det i tempo eller tricykling med många timmar i tempobågen som ISM sadlarna blir allt vanligare och dominerande nu men jag tror vi kommer få den här sadeltypen allt oftare även på landsväg racercyklar framöver.Inte minst hos oss alla "gubbar" som fastnat för  landsvägscykling. Vi är många och blir snabbt fler. Cyklingen har blivit lite som golfen var för 15-20 år sedan när "alla skulle börja. Men det är också tyvärr många som upplever tryck ,domningar och strypt blodflöde efter flera timmar i sadeln.

Efter att ha kört en 60-70 mil med Attack i Thailand på racer och några pass hemma på CX. bytte jag till Breakaway. Hade egentligen bestämt mig för att köpa Attacksadeln då den kändes skön och jag tycker den ser lite mer "racig" ut men efter ett par tre rundor med Breakaway började svänga. Får lite mer komfortkänsla med den upplever jag, så jag valde nu Prologue till CX cykeln.

Tar kanske även den till racerns sen senare när det blir dags i vår. Till tempocykeln lutar det åt en Road som är ISM:s bäst säljande tempo / trisadel och lite kortare än Podium / Prologue. En fördel med den korta ISM sadeln på tempo är att det blir lättare att få spetsen 5 cm bakom centrumnav. Vilket gör att jag då lättare kan nyttja en av undantagsreglerna med 80 cm från centrumnav till yttersta spets på styret för att komma ner lite längre / lägre. Här är ett långtest för den intresserade med mer info om de olika ISM Adamo modellerna Slowtwitch ISM saddle test

 Jag ser och känner övervägande stora fördelar med ISM sadlarna, det som skulle kunna förbättras är att de är lite bulkiga och "tunga". Men ca 100 gram mer är en lätt vikt att bära som jag ser det om det hjälper mig att hålla mig frisk och inte minst cykla bekvämare. Nu har jag lagt på mig ca 150 gram svenskt stål i höften och 100 gram mer sadel. Nu gäller det att kompensera med mer styrka viktnedgång och bättre träning..




1 kommentar:

  1. Hade du problem med att sadeln kläms ihop på monarken? Jag fick försöka sätta den så långt bak som möjligt på railsen eftersom det klämfäste jag har på monarken annars klämde ihop sadeln så mycket. Man kanske kan skaffa någon form av distans som hjälper till att hindra de från att klämmas ihop.

    SvaraRadera