fredag 12 augusti 2016

Project Benjamin Button 20 månader senare del två

Häromdagen skrev jag del 1 i min miniserie om vad som hänt sedan jag började följa råden i boken Growing Young för snart 20 månader sedan här kommer del 2.

Tittar jag på ren prestationsfakta i cykel och konditionsnivå så var jag i peak power mitt livs bästa form den där dagen 24 september förra året när jag ramlade i en lerig mörk tunnel i låg fart och bröt höften på väg till jobbet. Trodde inte jag skulle kunna nå högre fysiskt efter ett grymt bra 2014 med 4 års seriös cykelträning bakom mig, speciellt inte efter jag fick så tuffa komplikationer i kroppen efter den första olyckan på Mallorca 312 våren 2015 där jag pga av cykling 25 mil med brutet nyckelben. Först de 5 milen som var kvar av loppet efter kraschen. Sedan röntgen på sjukhus med feldiagnos. Fick besked från att nyckelbenet inte var av så jag cyklade 20 mil till med det två dagar senare (med Tramadol som painkiller) sedan packade kroppen ihop helt. Fick så mycket protein i blodet att det nära gick riktigt illa med Rabdomyolys wiki. En potentiellt dödlig sjukdom med massiv destruktion av muskelvävnad genom utfällning av protein myoglobin. Som tur är förstod jag nog inte där oå sjukhuset i Muro Alcudia förra våren hur allvarligt det var. Efter tillfrisknande ett par månaders bra träning, motivation och en frisk kropp kunde jag ta ytterligare ett steg upp och under perioden för amatör VM förra året i Ålborg och veckorna kring det hade jag mitt livs form. Jag lyckades också vinna den tuffa sista tävlingen Swecup finalen i H 40 Anundsloppet i Västerås bara fyra dagar innan höftbrottet i tunneln.
Bilden på leran tog jag när jag satt och väntade på ambulansen i nära en halvtimme. Fortfarande efter 10 månader har Vägverket inte kunnat hitta någon orsak till all lera


Kan jag ta mig till samma nivå eller högre igen? Tror det kan bli väl tufft, kräver verkligen extremt mycket på alla plan och det är tveksamt om jag klarar det. Häromdagen iofs kom jag 2 i Smacktempot på Odensalabanan. Cyklat loppet 4 år i rad samma onsdag i augusti men aldrig snabbare än i år. Det borde ju inte varit möjligt redan efter senaste jättekraschen. So maybe there is a chance? 

Så var det ju det här med åldrandet också, går ju in i H 50 i år. Även om "gubbarna" där är galet starka (50 är det nya 40) så tappar vi ju alla lite för varje år som går, eller? Kan man stoppa eller minska effekterna av åldrandet? Ja jag vill ju gärna tro att tappet går att minimera om man ser till att ge kroppen rätt input. Tänker mig att man kan göra en liknelse med en fin gammal bil. Med rätt omvårdnad och service kan den vara i "mint condition" nästan hur länge som helst. Det kanske går med kroppen och dess celler också?

Vetenskapen går snabbt framåt och det är många fler än jag som tror att vi helt kommer omvärdera synen på kroppens åldrande framöver och vad vi kan göra åt det. Ta sjukdomar som Cancer t ex. Cancer har länge uppfattats som en genetisk åkomma som plötsligt drabbar. Titta gärna på den här videon  i länken efter stycket och läs texten som handlar om att Cancer är en metabolisk sjukdom som uppkommer för att cellerna och mitokondrier (cellernas kraftverk) blir defekta. Tes: Skulle vi kunna serva och sköta celler och mitokondrier på rätt sätt så minskar risken avsevärt för sjukdomar som Cancer och andra stora sjukdomar förknippade med åldrande som Parkinson / Alzheimer etc. I videon säger doktorn "I believe that a large part of why mitochondria gets dysfunctional is that we are eating dirty fuel with too much glucose". Tänk på liknelsen med bilen ovan, rätt bensin och service så fungerar bilen i "evighet". Mercola.com Cancer as a metabolic disease

I nästa avsnitt kommer jag skriva lite om några av de tillskott jag tar och vad de gör för kroppen. Stay tuned!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar