tisdag 27 februari 2018

10 fina mil på Phuket

Underbart att vara ute på de fina vägarna runt Phuket igen. Efter en dag i Bangkok och tre här vid pool, strand, lite gym och en väldig massa god mat kom jag idag ut på en härlig 10 milsrunda. På bilden nedan kan ni se hur min runda började. Jag fick någon magbakterie häromdagen och kände mig en bit från toppform, men efter en dags behandling med bakteriedödande piller var fjärde timme kändes det lite bättre inför start. Trodde jag. När jag insåg ”oh shit”.. Precis när jag skulle svänga ut från en väg i lilla byn Chernthalang som ligger bredvid vårt kära Bangtao Beach där vi brukar bo på sportlovet sen 10 år.

Hittade den här drömmen till sanitetsanläggning precis innan det var för start och hann få av mig cykeltröjan sätta mig på huk och.. minnena dök upp i huvudet från backpackerresan i Thailand och Sydostasien samtidigt som mitt maginnehåll i rusande takt lämnade kroppen (med de sista bakterierna hoppas jag). På backpackerresan var det såna här toaletter, ett hål i golvet och ett spann vatten med en skopa bredvid som gällde allt som oftast. I alla fall där vi bodde. Nuförtiden träffar jag på dem lite mer sällan, som tur är men är väldigt tacksam för att den fanns där idag när nöden var stor.

Insåg direkt att magstrulet omöjliggjorde någon hårdkörning. Mådde inte dåligt efter men som ni vet, man blir dränerad på energi av dålig mage och sen ger ju klarblå himmel och 30-35 grader i skuggan inte så hemskt mycket styrka bara av sig själv sådär.  MEN jag älskar att cykla i värmen härnere och har förstått att det är 10-12 minus hemma så jag kände mig på helt rätt plats så dagen fick gå på inspiration. Typiskt här skryter man över att man aldrig är sjuk så får jag både magbakterie och öroninfektion (poolvatten / inears lurar för mycket troligen). Så igår var jag stamgäst på ett av de lokala pharmacyn och fick piller först mot magbakterie och sen droppar till örat. Jag är för klen helt enkelt. Men för att vara så klen så kände jag mig ändå rätt stark idag när jag cyklade de nu ganska välbekanta vägarna bort från Bangtao och Västsidan mot den mindre trafikerade Östsidan där det finns ett par magiskt vackra loopar med fantastisk asfalt och helt trafiktomma vägar. Lägg till sagolik natur med en hel del havsutsikt och där har ni mitt cykelnirvana.

Körde in på Ao Kung loopen och får 5-6 km utan att möta eller bli omkörd av en enda bil, så mäktig känsla när havet kommer till vänster strax innan den gruvligt branta Ao Po hill backen (som jag en gång lyckades ta KOM i för några år sedan, men long gone nu). Tog av skäl ovan som sagt inte i max men ändå med någorlunda tryck över den 20% slutbranten. Stannade och pustade ut och tog kortet 2 bilder upp. Cyklade vidare och ut tillbaka till landsvägen som har lite mer trafik, men ändå sparsamt.

Känner mig snabbt hemtam på den fina hyrcykeln Canyon Ultimate grafit med Ultegra DI 2. Aluhjul lågprofil är väl det enda jag hade bytit ut men helt klart en fin cykel. Kommer efter 5 km till golfklubben Mission Hills där den otroliga 9 km loopen runt Laem Sine finns. Har cyklat den många gånger när jag varit här förut men aldrig har den varit så fin som idag. Körde loopen fyra gånger. Två åt vardera håll och mötte jag eller blev omkörd av mer en fyra bilar på de lika många milen så tar jag i. Asfalten såg ut att vara mer eller mindre nylagd på hela loopen  av den finkorniga jämna sorten, love it! Lite böljande och kurvigt med havet som fond och en bedårande utsikt. Man kan bli religös för mindre.

Laem Sine loopen är den övre norra och Ao Kung den nedre.

Kör lite hårdare tredje varvet med 35.8 i fart och 83% av pulsmax. Magen kändes inget längre. Inspirerande.

Stannade vid piren och bad en snäll Thailändare ta kortet högst upp högst upp. Samma ”affär” som förra året still going strong se kort ovan och köpte två flaskor vatten en cola och en liten redbull. 45 baht =12.50 kr vad säger man? You just gotta love Phuket countryside..

Vände sen tillbaka hem ut på landsvägen och ökade på farten lite i medvinden hem. Bra varmt nu vid 13 tiden men ett efterlängtat dopp i poolen göljt av god lumch höll humöret på topp. Its a good life!

Mina fyra kärlekar (ja utöver cyklarna då:-) trivs också rätt bra här i vårt paradis.

Dramatisk himmel häromdagen vid solnedgången