lördag 3 februari 2018

En timme Zwift med maxtjuga plus 5 k rodd

Vilodag igår så lite mer sugen på att ta i lite idag. En timme tempocykel i Vinterstudion med Zwift 40 min uppvärmning på dryga 200 w sen en stenhård tjuga som avslutning. Siktade runt 330 w på Quarq D Zero wattmätaren, sen jag fick den monterad på tempocykeln har jag upplevt Quarq watten som skoningslösa. Väldigt tunga helt enkelt, i nivå med min Monark 828 som brukar anges i intervallet 5-7% tyngre än ”riktiga” watt pga drivlinan. Men det kanske bara är inbillning eller önsketänkande som försvar för att man är för klen:-( Och vad är ”korrekta” watt? Bara det mäter konstant och jämnt tänker jag. Sen är det ju inte på wattsiffror cykeltävlingar avgörs. Har kört kontinuerligt styrketräning nu senaste månaderna plus med nyförvärvet Concept 2 roddmaskinen frekvent första veckan sedan jag fick den. Det kändes att benen har lite starkare känsla nu idag, säkert hjälp av vilan igår också. Jag har helt klart blivit lite starkare overall. Däremot känns det som syreupptag hjärta lungor är på sämre nivå än i riktigt bra form. Jag hör till kategorin som kan beskrivas som ”always fit” på gott och ont. Jag brukar ha ganska små variationer mellan bättre eller sämre form. I alla fall sista året helt utan skador eller sjukdomar har gjort att jag inte haft någon direkt svacka eller längre offseason. I vinter har jag dock inte kört så mycket intervaller eller syreupptagträning så det är helt klart där min begränsningsfaktor ligger nu. Bra ben idag men jobbigt jobbigt ändå i tempoställning med 327 w snitt första 10 min. Trampade lite tyngre med 91-92 kadens men växlade ner ytterligare ett steg sista 6 minuter. Då kunde jag öka kraften lite med 85 kadens mot 340 w för att till slut med stor möda sista 4 minuterna nå 330 w snitt 4.58 w/kg 159 snittpuls 167 max vilket är höga 92% i snitt och 97% i max. PUUHHH sa Bill! OH YEAH! sa Zwift ordentligt persrekord (bara 5:e Zwift passet) men kul i alla fall och en uppskattad FTP på 314 w vilket ger 4.36 w/kg. Inte så mycket att skrämmas med och hade kanske hoppats på lite mer nu efter en vit januari (gav ju inget får bli ett glas vin ikväll:-) men en helt ok 3 februarisiffra ändå. Skulle vilja kunna öka 20-30 w men det känns tufft. Får se vad våren bjuder på när man kommer ut mer på vägen.

Efter en kvarts vila följde jag upp med 5 k rodd. Känns som jag börjar hitta tekniken lite bättre och efter en långsam start ökade jag sista två km till 20 min blankt till sammantaget ganska måttlig snittpuls 142 slag 82% av max. Kort effektiv träningssession i Vinterstudion. Kör hårt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar