söndag 22 juli 2018

Lagtempo med CRT

Att cykla fort är roligt. Att cykla fort i grupp är ännu roligare. Att cykla fort med grymma teammates i CRT är roligast. Igår hade vi ett härligt träningspass ute på Ekerö. Vi var en bra fyrklöver som tränade med tempocyklarna och det gick undan värre stundtals. Torbjörn De Jager, Niclas Näslund, Stefan Ljungberg och undertecknad körde ett hårt 22 km 4 manna lagtempo ut till färjan mot Adelsö. Vi kom fram till att vi inte ville /orkade köra hårt både fram och tillbaka utan skulle nöja oss med en färdriktning. Det blåste inte mycket vi bedömde det som mest sidvind så vi kom fram till att köra hårt ut och rulla lugnt hem. Vi skulle gjort tvärtom för det var klart mer sida mot ut och bättre vind hem. Men nu var vi på väg så det fick bli som det blev. Farten blev snabbt hög och adrenalinet slår till. Otroligt härlig känsla att gå på hårt i en förning för att sedan kunna få fin återhämtning på hjul från dessa grymma killar. Ett bra 4 manna lagtempo blir som en naturlig intervallträning med den stora skillnaden att det är så oerhört mycket roligare än att göra det på en Monark, Wattbike eller själv ute på vägen. Jag blev lite het några gånger när det blir min tur och går på för hårt för tidigt efter växlingen. Inget skönt för de som är bakom eller precis har tagit en lång förning. Stefan skriker till i en backe när jag tar över efter en av hans förningar. "För helvete slå av" när han får gå från 500 w till 700 w. Förlåt Stefan. Lättaste misstaget att göra i lagtempo är att dels dra några sekunder för länge så det blir ett helsike att komma in på sista hjul. Det i kombination med att nästa kille som då är fräsch går på för hårt. Det gäller att skapa så lite friktion och så små kraftspikar som möjligt i lagtempo vilket inte alltid är så lätt. Det går fort som tusan man måste vara fullt koncentrerad på positioneringen på vägen till cyklarna framför, trafiken osv. Men det är otroligt kul och vilken emotionell belöning och fartkänsla det kan ge. Vi körde sammantaget riktigt bra med tanke på lite sämre vind och den fuktiga värmen och kom fram till färjelägret med 46.6 kmh snitt. Ganska svettigt under tempohjälmen..

Stilstudie från igår

Stefan hade gjort en trevlig pepp lapp till oss och placerat i nummerlappsfickan i tempodräkten. Lagspelare.

Någon minuts vila och snack och sedan hem igen. Alla var överens om att bara rulla hem så det gjorde vi. Till en start, en kort sådan, redan efter en km eller så så kände jag att det går ju lättare hem så jag ökade farten och hittade in i en takt där det gick fort men som inte skulle spränga mig och där låg jag i spets hela vägen tillbaka dryga 2 mil. Niclas mötte en gammal bekant på vägen och stannade till men Tobbe och Stefan var med bakom hela vägen och fick en ganska fin resa i styvt 45 fart hem 4 KOM fick vi med också. Kul. Hade varit kul också att se vad vi kunnat gjort om vi gått på alla 4 hem. Men go känsla.

Efter passet bjöd Stefan hela gänget på macka och kaffe hemma i Bromma. Vi fick träffa Stina,  Thea 6 och lillhulken" Oskar 5 månader. Ett charmtroll som bara log och skrattade mest hela tiden. Han var inte riktigt lika charmig på nätterna upplyste Stina..Min yngsta dotter är nu 12 och jag har nästan helt glömt bort / förträngt hur tufft det kan vara de första åren med barn som sover dåligt på nätterna. Men det går över även om det kan låta som en klen tröst när man är i det.

Thea Hulken och lillhulken lika som bär och 2 x före storlekskurvan vad månde bliva. Giant Hulk?

När jag skulle åka hem snackade vi lite position på sadel och tempocykel. Även om det gick toppen igår har jag haft svårt att få ut samma kraft på tempocykeln som med linjehojen. Vi talade om att kanske sadeln skulle kunna flyttas lite mer bakåt. Jag har den så långt bak det går men det är ändå knappt på gränsen till de 5 cm som är minimi gräns bak från centrum vevparti om man skall kunna ha undantagsregel 80 cm fram till yttersta delen av styret (krångliga och väldigt dumma regler för tempocykling). Stefan hade modifierat sin Trek Speedconcept och med vinkelslip sågat av en del av sadelklämman för att kunna flytta sadeln ytterligare en cm bakåt på railsen. Vi beslöt oss för att göra samma på min så Stefan gjorde en snabbt kirurgiskt precisionssäkert ingrepp på min sadelklämma och nu är sadeln 1 cm längre bak. Jag ska även byta till samma sadel jag har på linjecyekln Bontrager Hilo Pro som är en temposadel som jag gillar skarpt. Ska försöka ställa in samma mått och vinklar jag har på sadel som på racern där jag verkligen trivs och får ut lite mer kraft. The devil is in the details..

Så här blev det. Det är övre delen av sadeklämman som är avkapad 1 cm.

Och den här grymma sadeln blir det på tempocykeln också.

Linjecykeln har idag precis cyklats ut till landet på Smidö. Skönt cykelväder idag och "bara" 25 grader, nästan lite kyligt imorse:-) man vänjer sig fort vid den härliga värmen. Skarvade ytterligare en liten extra sväng på vanliga omvägen över Arlandastad Sigtuna och la till Sälna Skånela och Bålsta för en dryg mil extra. 75 km i mestadels behaglig zon 2. Men då det kändes starkt och gick i 35 fart i lågpuls trots mest västlig motvind bestämde jag mig för att köra hårt en 20 minuters intervall. Tog den i det starka motvindspartiet mellan Arlanda över Sigtuna på väg mot Eriksund. Såg på wattmätaren att den var över 400 w i alla uppförslut och förstod att det kunde nog bli en ganska bra tjuga. Körde inte in i väggen med pulsen som var mellan 145 - 150 runt 85% av max men hade inte mer att få ut och var rejält trött när jag stannade till och pustade ut en liten stund efter 20:an. Väldigt kul att få belöningen när jag laddat upp Garmin. 359 w i 20 min peak är rejält persrekord på Quarqmätaren. 344 var förra för bara knappa 2 veckor sedan. Väldigt kul och stimulerande att träning ger resultat och nya personliga toppnivåer efter 51. Its never too late!

Ett skönt bad på bryggan i 26 gradigt vatten och nu en dubbel högtidstund framför  TDF & finaldag på British Open. Tiger Woods är bara ett slag från ledning nu 4-5 hål in. Det vore ju hur stort som helst om han kunde komma tillbaka med en majorseger till efter alla skador och personliga tragedier. Det trodde jag aldrig skulle ske. Jag fortsätter sommaren på inslagen öl & vindiet. Drt verkar ju fungera hyggligt bra. Skål på er!