fredag 20 juli 2018

Vittring mellan fitness & förfall

Den här säsongen har jag tävlat betydligt mindre än vanligt. Har inte haft det där riktiga tävlingsfokuset känner jag. Tränat på ganska bra dock men av lite olika anledningar har det där sista adrenalinpåslaget för tävling inte varit där. Häromdagen fick jag dock lite vittring. Jag såg banan för Masters NM som går utanför Oslo den 5 augusti på en videofilm (ovan) och blev sugen att vara med. Varvet är 37 km och körs tre varv på en bana som ser fin ut lite böljande på fina vägar i vacker natur. Tror den kan passa mig bra. Jag hade inte tänkt vara med men tog ett snabbt impulsbeslut så nu är jag anmäld. Blir riktigt kul. Jag har kört tre NM tidigare alla i Sveriges tröja med landslaget. 2012 i Ljusdal mitt debutår med tävlingar då kom jag 8:a. 2015 i Finland H 45 lyckades jag ta ett brons och i Danmark förra året kom jag 7 i H 50. Nu siktar jag högt och ställer upp som klubbåkare då jag inte kvalificerat mig eller blivit uttagen till landslaget. På ett sätt är det nog en fördel då landslagströjorna drar till sig lite mer bevakning från startfältet än en ensam klubbåkare. Så det ska bli kul och jag åker dit med en annan Kuhl, nämligen Stefan Kuhl min klubbkamrat och Sveriges H 55 nestor i cykel. Mängder med VSM guld och förra året kom han tvåa på NM.

Tränat på ganska bra nu egentligen hela säsongen, förra veckan på landet med en hel del både tuffa tempopass samt linjecykel. Bl.a 6 varv runt Smacktempobanan Bro 22.4 km. 2 varv med racer och det snabbaste med nytt pb i både fart och watt.

Förra fredagen 2 s från pers med tempocykeln taget 2014 vilket gav revanschlust till ett försök på lördagen också då hade jag sekunderna på rätt sida och tog det med 2 s istället. Kul, men oj vad det kostade på i värmen och motvinden sista kilometrarna in tillbaka mot Bro. Skiljer också märkligt lite i fart racer vs tempocykel på denna bana nu "bara" 1.2 km h och en knapp minut men fick också ut nära 40 w mer dagen med racer så det förklarar nog en hel del. Men helt klart som jag konstaterat många gånger jag är relativt sett mycket snabbare med racer än tempo. Åkte sedan hem dagen efter från Smidö med sedvanliga omvägen över Sigtuna och Arlandasstad för dryga 6 mil. Körde hårt hela vägen med ny snabbaste tid på sträckan och 41.8 snitt över 6 mil. Alltid kul med nya toppar på vägar man kör så ofta.

I måndags en trevlig lugn runda på 8 mil med fd tennischamp Magnus Norman 12 ATP titlar och rankad världstvåa som topp år 2000 då han var i final mot Gustav Kuerten. Minns den väl fortfarande. Vi var på Rhodos på semester med vår första dotter Alice som då bara var lite drygt ett år. Det var nära men brasilianaren Kuerten blev för svår mot slutet. Magnus fick tyvärr avsluta sin karriär alldeles för tidigt redan 2003 pga skador. Väldigt kul att snacka tennis och massa annat med Magnus som är i högsta grad aktiv och hjälper Stan Wawrinka med sina erfarenheter. Han cyklar starkt också och håller sig fit med Triathlon och en del tennis fortfarande. Fattas bara annat han ju bara barnet 10 år yngre än mig:-).

Inga kommentarer om linne. Han är triatlet så allt är i sin ordning:-)

Dagen efter hårdkörning igen med ett stenhårt 2 timmars pass solopass Vikskolan - Almunge fram och tillbaka 8 mil med racer 32 grader varmt och ganska kraftig ostlig sid / kantvind åt båda hållen. Ville se om jag kunde vara i närheten av den 40 fart jag klarade i 10 mil samma sträckning (+ 2mil)  tidigare i år. Klarade inte det. Värmen och vinden tog hårt på kroppen men kunde komma in med 38.8 i snittfart vilket jag under de förhållanden är väldigt nöjd med. I onsdags en skön vilodag med färja till Sandhamn för en dag på stranden med hela familjen. Vilken dag att spendera i skärgården och otroligt fint att åka båten i det osannolika väder vi har.

Edit

Jag balanserar mellan förfall och fitness annars nu på semestern. Tränar bra men gillar också en öl i eftermiddagssolen efter träning eller till TDF. En predinner drink och två glas vin till maten ute dessa underbara kvällar. Här fint illustrerat där Alice står för fitnessen och tränar när jag tar en Aperol till i väntan på kvällsgrillning. Same procedure as last night Miss Sophie? Same procedure as every night James:-)

Många dopp i poolen blir det.

och en och annan glass också

Igår tidig morgonrunda med mina teammates Torbjörn De Jager och Stefan Ljungberg. Ni som hänger med lite i cykelkretsar vet ju vad dessa herrar går för men igår tog vi det lugnt en stor del av den fina runda vi körde på vägar jag sällan eller i vissa fall t om tidigare aldrig har cyklat söder om stan. Dryga 12 mil i finaste väder och sällskap blev det.

Tobbe "lurade" mig att utmana ett KOM han i en backe efter Viksbergs GK på vägen mot Södertälje. Jag drar in dig sa han så satsar du själv upp mot krönet sa han. Lite som fotbollsspelaren Nisse i Lindeman. Spring och ställ dig i hörnet Nisse. Han är dum i huvudet men han är snabb Nisse:-). Så snabb vet jag inte, men trött GRANDE hann jag bli. Tobbe hade sagt att backen var runt 40 sekunder och när han ökat farten i starten och vi var en bit in så tänkte jag att nu måste jag väl sprinta om och försöka gasa hela vägen upp över krönet. Problemet var att Tobbe körde så hårt att det tog mig runt 1000 w för att komma om och när jag skulle försöka hålla farten kände jag ganska snabbt att oj vad det var långt till krönet, eller "det går aldrig" som en Örebroare skulle uttryckt det. En mjölksyrafest som heter duga och de där 40 sekunderna var jag helt säker på var över en minut. Backen tog liksom aldrig slut. Jag dog sista 30 meter och tappade mycket fart. Utpumpad efter en total tömning tidigt på morgonen med bara lugn zon 1 cykling innan blev en chock för hela kroppen och det tog nog en kvart innan jag kände mig någorlunda ok efter det. När vi laddat upp Strava efter kunde vi se att min väggning mot slutet kostade. Gick ut alldeles för hårt se kraftkurvan hur den faller hela vägen. Jag var 4 sekunder efter Tobbes delade KOM men en fin 4 plats och 701 w i 41 sekunder är inte så dumt ändå.

Sedan lugnt och fint innan lite mer hårdkörning från Västerhaninge och tillbaka mot Hägersten, där kändes det bra igen i kroppen med riktigt härlig fartkänsla. Tobbe och Stefan la in några spontanspurter mot slutet. Jag försökte "härma" dom så gott jag kunde strax bakom. These guys can sprint! Men jag har lite vittring nu och hoppas att formen kan toppas inför Masters NM om ett par veckor.