onsdag 25 juli 2018

Varmt och snabbt hem från Smidö med nytt 2 h pb

Vilade igår på landet ingen cykling efter 16 mil i förrgår. Desto mer bad morgon lunch middag och sen kväll nere på bryggan. Livet på en pinne helt enkelt.

Vera vinner sprinten till vattnet

Hem idag direkt efter lunch, lite rester kvar från Kajsas grymma torsk med tomatrisotto sen ut och trotsa den 32 gradiga värmen. 


Ganska pigga ben efter vilodagen så bestämde mig för att börja med ett varv 22 km på Bro Smacktempo och lägga det kring 85% av max. Det blåste en ganska stark sydostlig vind vilket är den sämsta för min väg hem till Landsnora över Sigtuna. Men tänkte jag börjar med ett rundvarv på banan och sen får känslan efter det avgöra om det blir fortsatt hårt lugnt eller miitemellan resterande 6 mil hem. Varvet gick bra dryga första hälften med bra kraft fart och känsla men motvinden in mot Bro kändes nästan som en vägg i långa uppförsbacken med 5 km kvar. Tappade snabbt mycket fart men fokuserade på att hålla kraften jämnt runt 320 w vilket gick bra utan "väggen" känsla. Farten blev 40.6 på varvet så klart nöjd med det. 

Stannade till vid Pizzerian vid Skällsta Bro och drack två stora flaskor vatten och pustade ut några minuter. Gösta (en Smidö bekant) kom förbi med sin coola lila Dodge med nätta 500 hk. Han frågade i all välmening hur det stod till och undrade om jag var riktigt klok som cyklade i värmen? Berättigad fråga, men jodå sa jag ingen fara det blir ju bra fartvind och nu har jag bara 6 mil kvar..

Iväg mot Erikssund och Sigtuna. Fin medvind första dryga milen men sen betydligt tuffare med övervägande mot och sida mot norrifrån hem från Sigtuna. Snittwatten gick ganska snabbt ner i och med lägre ansträngning i medvinden första milen. Men när den var nere på 299 w vid Erikssund och jag hade återhämtat mig bra kom jag på en utmaning mot mig själv. Kan jag hålla 300 w snitt hela vägen hem? Efter en dryg timme kom jag in i andra andningen och farten var fortfarande över 40 snitt trots sämre vind och watten hade kommit upp till 301. Kom igen igen nu sista 25 km också. 

Bra flow hela vägen och höll pulsen på dryga  140 runt 80-85% utan att tappa någon kraft. Ökade sista biten från Fresta Kyrka med go känsla hela vägen upp över Fresta backen hem till Sollentuna Vattentorn. 8 mil med 39.6 snitt 302 w/ 313 i 2 timmar är nog mitt bästa tror jag. I alla fall med säsongens nya quarqmätare (olika wattmätare visar väldigt olika är min erfarenhet). Inte minst farten och känslan att ha lite reserv kvar är jag grymt nöjd med i den värmen och lite sämre vind.

Nu är det mesta av hårdträningen gjord inför nästa söndags NM lopp utanför Oslo. Förberedelserna kunde inte varit bättre. Nu ett par vilodogar med kortsemester i Värmland. Sen några lättare men lite halvhårda pass nästa vecka så hoppas och tror jag på toppform till VNM. Nu lite halstrad tonfisk tacos. Ha en fortsatt härlig sommar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar