måndag 10 september 2018

Kul cykelhelg - Vinst i Swe Cup tempo och bra CRT lopp  i "fel" klass på Nynäs linje

Säsongen sista tävlingshelg för min del blev väldigt kul och lyckad. I lördags var det SMACK tempo i Odensala och säsongsfinalen i Swe Cup. Jag passade på att göra min debut i serien i årets sista lopp och lyckades bärga segern i H 50 20 sekunder före cupvinnaren Stefan Lindskog Prime Cycling och 28 sekunder före Jonas Thoren Jönköping. Men oj vad jag fick slita ont i lördags. Vädret var toppenskönt med sommarvärme men blåsigt med mycket kantvind. Kände tidigt på uppvärmningen att idag finns det inte riktigt där i kroppen. Har gått så bra så länge nu och kan förstås inte begära att jag ska sätta pers var och varannan gång jag sätter mig på sadeln men hade ändå stora förhoppningar inför racet om ett topplopp.Var helt på det klara med att hålla kraften på max 340 w ut till den tuffa vändningen uppe vid Halmsjön Arlanda efter 15 km. För att sedan på vägen hem förhoppningsvis kunna öka lite upp mot ett målsnitt om knappa 350 w. Senaste racet på samma bana med snäll vind körde jag strax under 40 min med 340 w så om alla stjärnor var på plats kanske det kunde gå att öka lite till. På onsdagen hade jag också klarat 350 w (4.8 w/kg) under Fysingen Runt i 25 minuter  med en sadel som lossnat och halkade allt längre och längre ned så jag trodde helt klart det kunde gå. Men som sagt redan på uppvärmningen så anade jag att idag skulle det bli kämpigt.

Klarade att hålla måleffekten ut men hade hoppats jag skulle få hålla igen lite. Nu var det långt ifrån så. Det var slitigt i kantvind och farten var klart långsmmare än sist. Det kommer att bli LÅNGT och TUNGT hem idag tänkte jag när jag mötte Cupledaren Stefan Lindskog efter hans vändning. Stefan hade startat 2 min före och jag var redan vid vändning lite vimmelkantig i huvudet men bedömde att vi nog åkt ganska jämnt ut. Men hur ska jag ta mig hem utan att helt gå in i väggen? Inte blev det bättre att sadeln för andra tävlingen i rad nu hoppade ner i ett gupp flera cm. Nästan så jag övervägde att byta där eller hoppades den skulle hoppa ner lite till så jag blev "tvungen" att bryta och kunde slippa plågan. Men sadeln åkte inte längre ner och efter att accepterat att några + 340 w idag blir det inte tal om idag  kunde jag i alla fall hitta en någorlunda ok rytm och fart utan att kollapsa helt hem. Vinden hem var också lite mer sida än ren mot som jag förväntat mig så tappade inte så mycket mer fart hem. Men det var mer på vilja än med fungerade kropp. Rejält besviken först över en tid som var minuten sämre än förra gången och med och nu 326 w snitt. Men det var inte bara jag som hade tyckt banan och vinden var tuff. De flesta hade det kämpigt och det visade sig sen att min tid räckte till seger. Väldigt kul och otroligt skön payback på insatsen som var allt annat än lätt vare sig mentalt eller fysiskt i lördags. Nu måste jag få fast sadelstolpen ordentligt fattar inte hur den helt plötsligt efter ett par år helt utan problem börjar åka nedåt. Kanske får prova med någon sorts grafitpasta eller? Vad vet jag om sånt?

Prispallen SMACK tempot H 50 Swe Cup avslutning med Stefan Lindskog Prime Cycling t v och Jonas Thorén Jönköping CK t h



Med Stefan Kuhl i nya race suit dräkten. Stefan vann mycket övertygande H 55 klassen med hela 1.48 men jag retade honom lite efteråt att han var nästan en hel sekund efter mig. Men bra för att vara H 55 Stefan:-).

Vi har fixat nydesign på CRT dräkterna från Pearl Izumi. Reklam och designbyrån BVD har gjort en enligt mitt tycke urläcker design i svart och vitt för våra dräkter och bilar. Tack BVD!

Igår nya tag med avslutningen för linjecupen som CK Valhall arrangerade i Nynäshamn på klassiska Falkenloppsbanan. Det blev ett speciellt lopp där vi i CRT mönstrade ett stort lag i för mig "fel "klass H 40 för att försöka hjälpa Richard Lööw ta hem totalsegern i linjecupen. Hur det gick? Läs gärna på vår fb sida där jag skrev en RR igår kväll.

https://www.facebook.com/CykloteketRacingTeam/

Richard Lööw Torbjörn De Jager JB Stefan Ljungberg & Daniel Godman 5 av 7 i CRT laget igår. Niclas Näslund och Per Kumlin saknas på bilden.

Igår em efter tävlingen gjorde jag lite cykelvård för mina tre Trek babies. Näst efter alla mina tjejer hemma kommer de här rätt högt på min lista..

Trek Boone 7 Disc Trek Madone H1 Trek Speedconcept Project One JB


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar