lördag 1 september 2018

Nära i Håtuna Hill

Cyklade tempocykel ut till landet på Smidö idag. Vanliga omvägen över Arlandastad Sigtuna ut till Bro och sen sista milen till Smidö för 65 k. Ca 5 m/ s nordliga vindar så ganska tuff motvind de första 4 milen för att sen bli skön med från Erikssund sista 2.5. Efter väggningen med tempocykeln förra fredagen ville jag bara få ett fint flow och ingen större hårdkörning. Tog ju ut mig hårt i ondags med det lyckade Smack bergstempot också plus igår kväll innan middag en bra tjuga Wattbike på knappa 90% men kroppen var bra idag så det rullade på ganska bra med lätt känsla och dryg 36 fart i motvinden med 130 puls och ca 260 w.

Broöppning vid Erikssund och efter den kom belöningen efter 4 mil motvind med en skön avslutning och snabba sista 25 k i medvind. Innan Håtuna Hill backarna visade min Garmin att segmentet snart börjar och mitt pr som 2.17. Hade KOM där tidigare men Jimmy Carlsson (som vann Smackloppet i onsdags i stor stil) slog det tidigare i somras. Tänkte först inte satsa på att utmana min tid men ändrade mig precis när det startade och laddade på för ett par stenhårda minuter. Trodde nog inte det skulle vara tillräcklig medvind för att slå mitt pers taget i starkare vind men hade några sekunders förspråmg efter första backen och då blev drt lite lättare att gasa på i den sista längre backen också. Jobbigt men kände att jag höll några sekunders försprång mot min bästa tid. Tungt avslut på segmentet för det fortsätter även en bit efter krönet där jag tappade lite tryck men såg att jag slog min tidigare bästa tid med 6 sekunder. Kul och skönt trött där. Ganska snabb återhämtning och fortsatte med lite mer fart och tryck hela vägen till Smldö med en go känsla. 


När jag laddat upp Garmin ser jag lite nesligt att det fattas 2 sek till KOM på segmentet båda backarna och även 2 s på den sista längre backen. Lite retligt och hade kanske gått att pressa ut om jag sett KOM som benchmark istället för min gamla tid på cykeldatorn, men bra intervall och fina 436 w på 2.11 1.6 km 1.9% lut och 44.7 kmh.


Del 2 av Håtuna Hill 800 m lut 2.9%


Summerar en betydligt bättre känsla och klart högre kraft till väsentligt lägre puls än förra fredagens nära kollaps. Skönt att svackan var kortvarig och bara en dag:-).


Powered by CELLEXIR








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar