torsdag 25 oktober 2018

Keep on dreamin! Andrea Tafi 52 drömmer om Paris Roubaix nästa år - Vad drömmer du om?

I maj 1966 föddes Andrea Tafi, samma månad som Bob Dylan (still playing)släpper ett av världshistoriens bästa album Blond on Blonde. I december samma år placeras den första julbocken i Gävle, oj om den visste hur hett den skulle få det om öronen de kommande 50 åren.. Några dagar senare i december 66 föds jag själv. Nu snart 52 år senare annonserar den gamle italienska mästercyklisten Andrea Tafi att han vill göra comeback i Paris Roubaix. 20 år efter han vann monumentet 1999. Galenskap? Javisst. Har han helt tappat det? Troligen.. men jag älskar det. Älskar en människa som ser drömmen om att komma tillbaka till Lénfere du Nord - Hell of the North och tävla med de bästa återigen som möjlig nästan 15 år efter han avslutade sin proffskarriär 2005.


https://www.velonews.com/2018/10/news/andrea-tafi-mulls-roubaix-return-at-52_480346

http://www.cyclingnews.com/news/tafi-hoping-to-return-to-paris-roubaix-at-52/

Från artikeln ovan i Cycling News

Tafi is now 52 and races intensely in Masters events in Tuscany, and is looking for a special and unique way to turn back the clock and celebrate the 20th anniversary of his Paris-Roubaix victory. He retired in 2005, with that year's Paris-Roubaix the final race of his career that included 30 victories, including the Tour of Flanders, Il Lombardia and Paris-Roubaix. 
"I know it's a crazy idea but I want to race again with just one goal: ride Paris-Roubaix, 20 years after I won it. It could be an impossible dream to make true but I want to try…" Tafi told La Gazzetta dello Sport of his plans.
"I'm just as motivated as I was 20 years ago. I certainly don't want to become some kind of circus trick. I still ride about 18,000km a year and my weight is down to 79kg. My Italian national champion’s jersey from 1998 still fits me…
"I rode Paris-Roubaix thirteen times during my career. I won once, was second and third. I always managed to finish. I think I've got a PhD in what is a special race. I know cycling has changed a lot in 20 years and I know that riding Paris-Roubaix wouldn't be a walk in the park but I like a challenge. It'd be unique."
Det vore ju galet häftigt om det blir av och han på något sätt skulle kunna lyckas ta sig in i loppet. Hur länge kan han hänga med? Är det som han säger att han tränat bra alla år och håller formen så bra tror jag inte det är omöjligt för Tafi att ta sig hela vägen till Velodromen i Roubaix. Och håller det inte för omöjligt att han kommer ha en del unga proffs efter sig i resultatlistan. Är övertygad om att det är fullt fysiologiskt möjligt att prestera nära toppnivå som 52 åring. Jag själv samma årgång som Tafi, visserligen på en klart lägre nivå men på personlig ATH nivå i år och tävlade på dispens mot landets främsta cyklister i elitklass några lopp i år utan att göra bort mig. Även om det kanske mest troliga är att han blir hårt avåkt när det börjar hetta till, och det brukar det ju kunna göra ganska omgående i Paris Roubaix med snittffarter runt 44 kmh så det vill nog till att Tafi har en bra dag och ätit en bra frukost:-)
Oavsett hur utgången blir i den här historien så tycker jag sån här galenskap är precis vad vi behöver för att inspireras och drömma. Som Jim Careys underbara replik när han han frågar sin drömtjej i Dum Dummare "So what are my chances? Not good - You mean not good like one in a hundred? - More like one in a million - So there is a chance YES!

En dröm om att det omöjliga går att utmana. Kan Tafi drömma kan jag. Kan jag drömma kan du. Och ser vi våra drömmar som möjliga att gå i uppfyllelse så händer det då då att någon av dem faktiskt gör det. Tafi kanske inte når hela vägen fram med sin dröm om Paris Roubaix jag kanske inte når hela vägen fram med mina drömmar och du med dina. Men vi som drömmer om förmåga och försöker se kapacitet istället för att pränta in jante och begränsningar i sinnet och likt närkingen säga "det går aldrin". Vi som vågar drömma och vågar utmana oss själva och andra. Vågar utmana konventioner och normer och som Tafi här också ett helt etablissemang. Vi kommer garanterat åka på en snyting då och då. Vi kommer bli skrattade åt av Jante och hans följare. Men vi reser oss, borstar av oss och påt igen igen och igen. Tills vi en dag står där och säger. Det gick jag gjorde det. Allt går och går det inte så går det ändå. Citius Altius Fortius - Keep on dreamin!

3 kommentarer:

  1. Bra sagt! Håller helt med. Efter att ha hållt på med löpning, cykling och simning på senare år (senaste 10 åren) så ser jag bara att jag blir starkare och snabbare år för år. 10,000 hour rule?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Reine! Ja så är det tror hårt på 10000 hour rule. I boken The Talent Code av Daniel Coyle (utmärkt) så skriv mycket om just "deep practice" och vad som händer hur man väver nyelin runt nervabanorna vid lång träning. Det är just det myelinet som förfinar synapserna och effektiviten i utförnadet och det kan bara skapas genom deep practice, specifik träning under lång tid. Trevlig helg och kör hårt!

      Radera
  2. Jag är också 66:a och jag har faktiskt cyklat med Tafi i Toscana (när Canyon lanserade Aeroad). Svårt att inte gilla en cyklist som vunnit så olika tävlingar som Paris-Roubaix och Lombardiet runt (bland annat). Hans idé anser jag vara lika underbar som den är dödsdömd. Men jag har ofta fel, förhoppningsvis även denna gång!

    SvaraRadera