söndag 25 november 2018

MAF test 50 w bort och det fattas en del på roddmaskinen också, men annars är det bra, ja förutom rethostan då:-)

Wattbiken ljuger inte. Det fattas en hel del till bra form. Men den 25 november kan man kanske leva med det? Det är en väldigt relativ känsla det där med hur lätt eller tungt ett visst motstånd kan uppfattas. Tyckte jag kände mig ganska ok idag på ett 30 min MAF test (jämn puls 80% av max) men Ipaden och dess siffror på Wattbikeappen sa något annat. Testet slutade med 238 w snitt 3.26 w/kg med en fallande kraftkurva från 265 w ner mot 230 på slutet för att kunna hålla bibehållen puls på 80%. Ca 50-60 w från toppform på samma test. Practice makes good, vice versa är också sant visar testet. Jag har tränat medvetet sparsamt nu i 6-7 veckor dels för att periodisera och genom en lite längre period helt utan större pulspåslag förhoppningsvis bygga upp lite sug framåt, men även en taktik att övervägande bara köra låg till medelpuls nu ett tag till för att bygga aerob bas bättre innan block av högintensiva intervaller läggs till. Tror det är en stor fördel att ha en bra aerob bas på plats innan hårdkörning. Immunförsvar och allt annat blir bättre då och man kommer tåla hårt slitande intervaller väsentligt bättre. Kanske pga sämre aerob status nu senaste månader jag haft en jobbig rethosta nu under många veckor som inte vill släppaa. Den har satt ner funtionen och träningsviljan också. 

Kul nu är säsongens Vinterstudio igång hemma i min egen dito. Kul att se Kalla och Ebba åka någorlunda tight med Johaug idag.


Följde upp med 2 ganska hårda km Concept 2 på 7.22.


Fattas naturligt även där en bra bit till en Sub 7 utmaning men det kommer under nästa år. Jag ställde ju upp i Masterklass på inomhus SM rodd i våras på Lidingö efter att ha haft roddmaskin i 5 veckor. Rodde då 1 km på 3.17 (en mycket nära döden upplevelse sista minuten ) men den totala tömningen gav till stor förvåning och lika stor glädje seger i en hcp klass med tillägg / avdrag betoende på vikt / ålder. Det är lite kul med Concept 2 maskinerna eftersom de är så exakta och man kan jämföra sina tider globalt på en onlineranking. 3.17 på 1 km i H50 lightweight <75 kg räcker ända till topp 10 2018 i världen. Kanske är det rodd som är min grej istället? Men synd att det gör så vansinnigt ont överallt i kroppen när man går max. Det får nästan en hård intervall på cykel framstå like a walk in the parrk. Men för jäkla bra allroundträning för hela kroppen och grymt komplement till cyklingen.

https://log.concept2.com/rankings/2018/rower/1000?rower=rower&age=50-59&weight=L&status=verified


Jag var också med i Coltings pod i veckans avsnitt. Kul och har fått en hel del positiv feedback om inspiration vilket är ännu roligare. Här kan du lyssna om du vill:

https://itunes.apple.com/se/podcast/coltings-nakna-sanning/id981913433?mt=2&i=1000424359614



4 kommentarer:

  1. Hej Jonas! Har börjat läsa din blogg och gillar din inställning. Är precis som du en mogen, träningstokig man som upptäckt cykling sent i livet, född 1962. Tidigare var det mest tunga vikter som gällde - har bott på gym i 35-40 år. Sönderkutade hälsenor ledde mig upp till slut på cykeln. Hur som helst, din blogg inspirerar och nu har jag en fråga. Du skriver om MAF-test och lägger dig på 80 procent av maxpuls. Jag har också läst Maffetones bibel och har alltid (senaste året) kört efter 180 minus ålder plus fem (anser mig bra tränad!), i mitt fall 129. Men jag har 186 i maxpuls på cykeln och med din metod hamnar jag på 149. Hur kommer det sig att du använder 80 procent av HRM? mvh Micke Nybrink, Sigtuna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael! Vad kul tack för fin feedback. Du har helt rätt avseende Maf träningen. Det är 180 - ålder +/- 5 som gäller men för mig som lågpulsare blir det nära 80% så jag gör min egen variant av denna träning. För en del så kanske 80% blir lite hård belastning att köra denna träning på men mig har det passat bra och jag har kunnat öka aerob bas bra utan att bli sliten. Det finns ju förstås hur många approacher som helst kring träningsbelastningar och program. Här i ett inlägg för några år sedan summerade jag av mina egna erfarenheter inom området tillsammans med vad expertisen och forskningen säger. Kanske kan ge lite input och eller inspiration? Kör hårt! Bästa hälsningar Jonas http://jblifecycling.blogspot.com/2015/11/mina-erfarenheter-av-olika.html

      Radera
    2. Tackar! Din blogg är en brunn för mig. Vad tror du egentligen om Maffetones sätt att räkna? Jag menar, 180 minus ålder, varför är det så? Jag är 56 år men vill påstå att min aerobiska status är bättre än 90 procent av alla 25-åringar, utan att skryta ett dugg. Det beror mer på att jag tränat i alla år och aldrig säckat ihop :-) Ändå ska jag cykla med 129 i puls (känns löjligt lågt) och en otränad 25-åring hamnar på 180 - 25 - 5 = 150. Tycker inte att man får det förklarat av Maffetone. I övrigt är hans bok fantastisk, särskilt kostråden. Fast after 50 av Joel Friel är också bra! Kör hårt du med! Fast det verkar man inte behöva säga till dig... /micke som precis börjat med Cellixir One (wow!)

      Radera
    3. Tack Mikael! Vad kul:-) Ja det kan upplöevs lite oklart med Maffetones 180 formula och kännas ologiskt att bara ålder skall vara beslutsunderlag för att sätta arbetspulsen med modellen. Men han hävdra att även den förenklade modellen fungerar väldigt bra på de allra flesta. Jag skulle nog känna som dig med de siffror du har medans för mig ger det en lite högre belastning oavsett det så tror jag väldigt mycket på själva grundidén att kunna köra snabbare och snabbare till samma arbetspuls. När jag är i riktigt bra aerob toppform måste jag köra väldigt hårt för att klara att gå över den pulsen. Håller med om att Maffetones bok är toppen likaså Joe Friel Fast After 50. Lycka till med träningen och hoppas du blir nöjd med Cellexir:-) Här är en pdf med mer info om ingredienserna. https://drive.google.com/file/d/1dZReMCsd4WRR24aO_1vFhI4K6K-m_UGK/view?fbclid=IwAR3o170Z_k1gDRa5ZSmHzq5xNu4q44E61h1Z4pA2FRWW0DvBoa5Js6nmmJE

      Radera