söndag 17 mars 2019

Återhämtning nyckeln till bra träningssvar Och kör du för högt lufttryck?


Training + recovery = Progress.10 raka dagar med cykelträning nu, varav 6 med tuffa högintensiva inslag och intervaller av olika längd. En hel del Wattbike plus några pendlingspass. I fredags ut till landet 5 mil i spöregn och igår hem från landet över Sigtuna för knappa 7 mil i hygglig fart zon 3. Därutöver lite benstyrka med några pass benböj efter cykelträningar. Sammantaget en riktigt bra träningsperiod. Jag tycker jag återhämtar mig och tål träningen nästan oförskämt bra för tillfället. Givet träningen väldigt pigga ben och ingen sliten känsla med kraft runt  ath nivå i intervallerna. Idag slutade jag med 10 stenhårda minuter på Wattbiken efter 50 min uppvärmning a 230 w lågpuls. De sista 10 min var en bra bit från lågpuls, slutade med 161 i puls ca 94% och 370 w snitt 5 w / kg sista 10 minuter. På fredag ska jag få ett kvitto på fysisk status då jag ska testa tröskelvärden och VO2 max samt Wingate test 30 sek max på Aktivitus. Lär bli en svettig historia.. Oavsett vad de testerna säger så känns det som jag åker till Mallorca med nya Cellexir Cycling Club den 30 mars ganska väl förberedd för säsongsstart. Hoppas få till en bra träningsvecka där med grabbarna i laget och ser verkligen fram mot resan. På torsdag ska tydligen kläderna finnas för avhämtning också, som ett barn på julafton..
Effektiv och snabb återhämtning är helt klart nyckeln till bra träningssvar. Ett problem är stigande ålder som kräver klart längre tider för återhämtning. Det tror jag många +40 idrottare kan skriva under på. Jag har en stark tro att de ingredienser och näringstillskott vi har i CELLEXIR och som jag tagit nu kontinuerligt i drygt 4 år hjälpt mig bra med just det här. Inte minst märkte jag det i samband med rekordsnabb recovery från alla mina svåra skador 2016. Vi har många duktiga masters idrottare på elitnivå som ambassadörer och andra kunder som med stark enighet vittnar om just en tydligt upplevd snabbare återhämtning. Hur kul som helst! Det var ju huvudanledningen till att vi startade det hår projektet. Att erbjuda andra det vi själva gjorde och tror på.
Jag har också fått hjälp i dagarna av grymme bikefittern och "marginal gains" master Peter Hugod. Han har monterat på nya keramiska trissor från SLF på min Trek Madone och tvättat och vaxat kedjan med en egen superblandning av paraffin teflon, molybden och grejer för minimal friktion. Idag var han hemma hos mig med en våg också för att mäta tryck på framhjul / bakhjul också för att tuna in optimalt däckvalstryck vad gäller rullmotstånd. Supertack Peter! Och är det någon jag kan rekommendera en bikefit hos så är det hos Peter. Enligt Peter och många experter kör de flesta med alldeles för högt lufttryck. Jag brukar köra ca 6 bar fram och 7 bar bak med 73-74 kg 25 mm däck. Idag räknade vi fram att jag har 40 kg vikt med hjälp av vågen och en trainer och på bakhjulet har jag ca 44 kg vikt. Tabellen här med de siffrorna säger då att framhjulet ska ha ca 5.2 bar och bak 6 bar. http://msaweb.se/Cykel/cykeln/ber_tryck.htm  Så kommer sänka lufttrycket lite för att glida över ojämnheterna lite bättre med lägre rullmotstånd istället för att studsa över dem. The devil is in the details. Keramiska trissor som bara spinner och spinner.





Kör hårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar