söndag 24 mars 2019

Tempopremiär 10 snabba blåsiga mil

Fint väder idag, lite soldis och en hård vind på 7-8 m/s och inte sådär väldigt många varma vårgrader, men vadå riktigt mycket vårkänslor ändå och bara att solen blir man ju alltid glad av. En perfekt dag för att köra tempocykel? Nja vinden var väl lite hård men jag var sugen på att prova cykeln som stått helt orörd i ett halvår. Tänkte att att hårt 10 mils pass min "vanliga" tempobana från Vikskolan till Almunge Knutby 5 mil och sen hem igen blir en lagom "mjukstart" för en tempoovan kropp. Men formen är ju bra så kanske kan fungera hyggligt bra ändå. Bara jag inte blåser av vägen? Monterade på min röda sköna Trek på min lilla "teambil" och åkte som så många gånger förr till Vikskolan. Nu har säsongen börjat..


Värmde upp 5 km och slog på Garmin vid avtagsvägen in mot Skånela, därifrån är det ca 3.5 mil till Almunge i mest nordlig riktning. Det var stundtals ordentlig medvind och stundtals ännu kraftigare kantvind med starka västliga vindar. Fick hålla cykeln i ca 20 grader lutning långa stunder så inte cykeln med dischjulet skulle ta ut mig på en åker. Men kroppen på topphumör efter en lugn runda igår men desto värre med totaltömning dagen innan på Akivitus tre tester, varav två till utmattnng trodde jag de skulle sitta mer i benen än vad de gjorde. Drygt 44 fart till Almunge och nära 300 watt på puls på 80%. Från Almunge till Knutby blev det mer stark medvind i ca 15 km till vändning. Oj vad det gick med ett kraftigt KOM på sträckan 13.2 km med 47.4 fart. Vände efter 45.2 fart ut. Kul och vilken härlig fartkänsla. Inte lika kul efter vändningen nu var det bara 5 stentuffa mil hem mestadels i hård mot och kantvind. Men bra svar fortsatt i kroppen och jag höll belastning konstant på knappa 300 w. Glädjande nog var pulsen lika konstant och höll ett snitt på 139 flera mil på hemvägen. 

Tyckte också farten blev högre än vad jag hade väntat mig hem i vinden. Med suverän musik i lurarna från min spellista jag gjorde för ett år sedan till en reunionfest från uppväxten och tonårsåren i Västervik på 80 talet Spotify - Growing up in the 80:s V-vik höjde jag intensiten sista kilometerna lite till tonerna av en av Bob Marleys många klassiker Stir It Up! Passande titel för avslutet. Kom tillbaka till Skånela avfarten efter 10 mil på drygt 2.24 och 41.5 snitt 291 w 140 i pulssnitt 83% av min i förrgår relevant uppmätta maxpuls om 168. Tog förstås en hel del men ändå med bra kontroll och lite krafter kvar. Jag har cyklat sträckan något fortare förra året på 2.23 men då i mindre vind och sommarvärme så det här var helt klart en toppenpremiär på tempocykeln. Sitter väldigt skönt på cykeln redan första passet och kan ligga i tempoställning i stort sett hela tiden. Och nya kläderna sitter perfekt tight och med toppkvalité och bäst av allt SNYGGA! Kul! Och ännu roligare blir det på lördag då vi åker nästan hela Cellexir Cycling till Mallorca. Its a good life!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar