onsdag 26 februari 2020

66 sekunders mjölksyrachock i Naithon Hill


A Swede @naithonbeach
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1rIwxrBeSRtj2LekfttoL3BIS2y74JzeM

Efter den ”nätta” inledningscyklingen på 19 mil häromdagen tog jag en vilodag som igår följdes av en solotur på nära 11 mil med en handfull intervaller av olika längd i bra tempo. Kändes riktigt bra och höll mig på platt terräng. I morse tänkte jag ta mig an de fruktade Naithon Hills backarna längs kusten på väg norr mot flygplatsen och sen tillbaka. Det är vackert vansinnigt brant upp och ned med lutningar upp mot 24% som värst. Ca 1 mil i vardera riktning och norrut körde jag lugnt med en liten tempohöjning i sista backen som tog 2.24 
bara 1 s från mitt tidigare bästa. Har aldrig kört mig in i väggen i denna backe men varit betydligt tröttare än idag då snittpulsen ”bara” blev 141 och 82% av max. Det lovade ju gott för en attack tillbaka upp till toppen från andra hållet. Då är backen mycket brantare kortare förvisso men lutningen på slutet är helt absurd med 20-24% sista biten.
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1_0k-UZise5W9h3vdP6zW3anv0Z92BXwJ


Vände om några hundra meter efter nedförslöpans slut. Ok point of no return this bitch is gonna hurt A LOT.

Mitt pb i backen är bra 1.05 och varit KOM i flera år sen jag tog det i nov 2016. Nu ser jag att det är två tider på 56 resp 57 sekunder men undrar om de stämmer? Ser imte riktigt ut så om man tittar på analyze segment eller på rundorna. Också ganska mucket outlier att köra på 56 och 57 s när 5 tid av 2263 på listan är på 1.12 och det är inte direkt ont om triatleter i världsklass här nere som ligger och tränar flera månader om året. Men verkligen hatten av om det är korrekt

Jag borrade ner huvudet och in i backen med bra fart (skulle nog försökt med än lite mer fart in men det kostar ju också förstås. Trampar på stora klingan men när väggen kommer snabbt ner på lilla och BRYT BRYT BÄND BÄND. Bakhjulet släpper några gånger när jag trycker allt jag har. Helvete hur lång kan en dryg minut vara backjäveln blir ju bara brantare och brantare sista biten är 22-24% hela kroppen skriker GE MIG NÅD full med mjölksyra. Hela vägen in i kaklet nu snart uppe har inte kunnat titta ner på mätaren för att se hur jag låg till och när jag gör det med vad jag tror ca 30 meter kvar visar den redan sluttid på 1.06 segmentet slutade lite tidigare än jag trott. Fan också 1 sekund ifrån hade jag haft koll på mållinjen hade jag nog kunnat tömma mig 2 s till. Men det hade varit på håret för efteråt fick jag en så total mjölksyrachock som satt i 10 minuter då jag bara flämtade i skuggan uppe på toppen. 

Jag har en genetisk disposition att kunna tåla / dra på mig extremt mycket mjölksyra har mätt upp över 20 mmol många gånger på GIH intervaller med böodprov och 23 som högsta. Idag var det nog rätt höga värden och skulle jag gissa.

Efter det åkte jag ner till stranden och sen vidare uppför den likaledes extremt branta backen tillbaka. Den tar längre tid 3-4 minuter men efter den totala tömningen en kvart tidigare slog jag tanken på pers snabbt r hågen eedan vid foten och trampade bara upp så jag inte skulle behöva stanna. Vilket i dig inte är någon lek. När stora halvironman går här är det väldigt många som ger upp mot slutet och knallar sista 100 m.. 

Nu stranden igen. Its a tough life:-)

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1ZJU_F8mw0Hvn4Nnz1X47WYDCX6txRVVi

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1zQtC27qeGM_Yk7aP15X0kxYTiRGRFB1jhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1SY3DAIX5hpno4yn9pB97MMgFGtfcab0F


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar