lördag 15 februari 2020

Från vit månad till magsjuka & PB

Jag och Kajsa brukar sen en 5 år tillbaka ta en helvit månad efter trettonhelgen, så också i år. Skönt att få en cleaning period efter december / nyår som brukar innehålla mycket småpartys här och där. I januari gick träningen toppen och fick ihop nära 150 mil det mesta jag gjort någon gång. Hade bara kört basträning fram till nyår några månader och började under januari lägga in några pass med högre puls. Det kändes riktigt bra och dubbdäcksfartrundor runt Fysingen hade aldrig gått så fort tidigare. I fredags förra veckan var 5 vita veckor till ända och jag tog ett glas vin till middagen. Sen kändes det inte lika bra längre.. bara en timme efter jag gick och la mig vaknade med magen i uppror och sen började ett helvetesdygn av magsjuka och några till dar efter det i sämre skicka innan jag i mitten på veckan kände mig helt bra igen. Ja det var knappast glaset med rödvins fel att jag blev sjuk men det kändes nästan som ett tecken. Ska jag verkligen dricka det där?

Sen avlöste vi varandra här i familjen med magsjukan och alla blev sjuka med en dags mellanrum. Innan de andra tjejerna blev sjuka så hann vi dessutom med kalas med nära 20 gäster för Alice som fyllt 21 och Vera 14 (vart tog mina småtjejer vägen?) vi skulle ju ställt in men då trodde vi att jag blivit matförgiftad på fredagslunchen. Som tur blev ingen av alla andra gäster smittade.

Med lite jobbgrejer innan magsjukan som omöjliggjorde pendling blev det nästan en vecka utan cykel innan jag kände mig ok att börja pendla till stan i tisdags. Den här oplanerade vilan var nog inte så dum ändå för kroppen. Häromdagen körde jag en lågkadens 10 min intervall på Wattbiken runt pb nivå och 368 w och idag fick jag till ett toppen pass i vinterstudion först 5 k rodd med ganska bra känsla. Sedan 30 min på tempocykeln / trainer för att känna lite på positionen, sista 20 min nära 300 w med fin känsla. Sedan direkt 30 min Wattbike framför damernas skidåkning från nya touren. Det gick inte riktigt 100 för Ebba och Frida idag. Johaug idag lika överlägsen som tidigare när man trodde att Ebba skulle kunna utmana, men hon verkade inte nöjd med skidorna det var tydligt. En halvtimme på 250 w sedan bestämde jag mig för att avsluta med en hård intervall antingen 10 eller 20 minuter. Lite beroende på huvud och känsla.

I och med att 10:an häromdagen gick så bra jag har jag börjat snegla på att försöka klara en 20:a med 5 w /kg på Wattbiken det blir 365 w och det har jag aldrig gjort utan max 350 w tidigare. Hade ju redan kört både rodd och 1 timme ganska hård cykel så hade inte mental pepp till att satsa på det men när jag började kändes det lättare än jag vågat hoppats på och efter 4 min var snittet över 370 w utan att jag var toktrött. Kände ändå inte för att tömma mig totalt och bestämde mig för att 10 min får räcka men gärna ett pers där så ökade lite sista 5 och kunde sluta med finfina 378 w 5,18 w / kg vilket är klart högsta någonsin på 10 min. Dessutom utan att vara helt tömd. Helt suveränt kul. Fattar knappt siffrorna och att formen kan vara så grym nu i februari vid 53? Inte kört speciellt många högintensiva inslag på träningar heller än. En 20:a på 365 känns klart inom räckhåll Den där magsjukan gjorde nog susen..
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1Fx95BGzJxggquIzHiS_eSwMIhY6jHyIF
För er som är intresserade av träning vill jag passa på att slå ett slag för Coltings senaste avsnitt där han träffar Phd Mikael Mattsson ledande idrottsforskare. Det talar om en massa intressanta ämnen kring den senaste forskningen kring individualiserad träningsoptimering återhämtning sömn mm. De kommer också in på Cellexir Endurance som Mikael och jag har tagit fram tillsammans och nu Jonas Colting och alltfler andra verkligen har känt på den grymma effekten av. Länk till avsnittet nedan. Lyssna speciellt från 51 min och framåt med först Jonas om Endurance sedan intervjun med Mikael.


Mikael Mattsson hade ett par intressanta föredrag den 5/6 feb om den senaste forskningen kring träning. Mycket folk och intressanta ämnen. Cellexir var på plats och vår ambassadör Jonas Colting ”sprang” förbi under sitt Stockholmsbesök. 

https://drive.google.com/uc?export=view&id=175sh6-BQu-bIM82_aYkGA6bL-Us1Kh4c

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1-gmvl4z2S7QZXkSmNGeBVbNeFIAPO3HE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar