lördag 14 december 2013

Åstrand & Hellström

Sitter och laddar inför kvällens höjdare, konsert på Hovet med Håkan Hellström. Fyller år imorgon och den bästa present man kan tänka sig får jag ikväll av min kära fru som ordnat biljetter till oss och även min äldsta dotter med kompis ska följa med. Trots mitt stora musikintresse och att jag verkligen gillat Hellström skarpt i en massa år har det aldrig blivit av att jag sett honom live. Så hög tid för det. Som en del i uppladdningen såg vi filmen Känn ingen sorg igår, riktigt bra.

Igår blev ju träningen utbytt mot Rioja. Idag blir det både och. Har kört ett bra pass i vinterstudion i em. Först 30 min roddmaskin följt av ett Åstrand test som jag läste om på Öijers blog Åstrandtest eftersom jag nu har en Monark tänkte jag kunde testa idag. Man ska tydligen köra på lågkadens 50 så jag tog först ca 5 minuter på 4 kg och då 200 w. Puls stadig runt 120. Efter det gjord ett till för jag misstänkte att pulsen kanske var väl låg utanför tillförlitlig skalan. Höjde till 5 kg och 250 w nu blev det förstås lite jobbigare med puls ca 136 efter 4-5 minuter. När man tittar i skalan så finns den pulsen inte med på skalan givet det motståndet. Skalan går till 6 liter / min. I båda testerna skulle jag fått 6.4 liter / min. Det måttet ska man sen beroende på maxpuls och ålder ta en faktor på med mina ca 175-180 i maxpuls så borde 0.8 bli någorlunda bra. Det ger 5.12 l/ min. På 75 kg får jag då enligt tabellen 68 ml /kg / min vilket är i häraden av de 72.6 jag fick på GIH vid test i september. Så någorlunda korrekt är det nog.

Efter det en hård timme på 3.5 kg med 80-83 kadens och 285 w snitt. Första 30 min snittpuls runt 150 andra 30 min ca 153, runt 86% av maxpuls under timmen, jobbigt men nästan mer psykiskt än fysiskt. Men desto skönare nu efter lite bubbelpool, en iskall Brooklyn Lager i glaset och Hellström på stereon. njuter och ser fram mot kvällen, tror och hoppas på den magiska Du är snart där (skansen)
på slutet. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar