fredag 27 december 2013

Hålla nivån som veteran

Att bibehålla uthållighetsnivå och VO2 maxnivå är inte lätt när man kommer upp lite i ålder. Forskning pekar på ett ungefärligt tapp per decennium med ca 10%. Men med träning och rätt sådan kan tappet minska ned till ca 5%. Att förbättra nivån till all time high nivåer när man har några år kvar till 50 blir ju förstås ännu tuffare, but i'll give it my best shot. Blir jäkligt svårt, men tror fortfarande att jag kan krama ur lite mer effekt de närmaste åren. Testade personligt VO2 max på persrekord nu i höstas på GIH med 72.6 ml/kg/min. Nu den 2 och 3 jan har jag blivit antagen att göra nya tester på Bosön där RF utvecklingcentrum gör en pilotstudie för att undersöka om cykelprestation på ergometer är påverkad av restriktion av blodflöde i benmuskulatur. Vet inte exakt hur det kommer gå till men gissar att det blir svettigt:-) På tal om ålder, de sökte vältränade cyklister mellan 18-40 år. Något jag inte visste när jag skickade mitt mail med intresse. Fick svar om att jag egentligen låg utanför målgruppen men att jag var välkommen med bra tidigare testvärden som stöd. Kul det går alltså bevisligen att stoppa åldrandet med träning:-)

Nedan en artikel om att behålla eller minska tappet av prestationsförmåga för "äldre" uthållighetsidrottare som även ger lite konkreta råd. Mycket sunt förnuft, några basråd:
1. Variera träningen
2. Bygg upp muskulatur minska fett
3. Mycket intervaller
4. Glöm inte återhämtning , förbättring = träning + vila
Can athletes prevent a decline in aerobic capacity

Bra träning annars nu i julhelgen. Har varit på landet och cyklade hem idag vid lunchtid, hade tänkt att ta omvägen över Sigtuna som blir dryga 6 mil då vädret var riktigt cykelvänligt idag, men när jag skulle pumpa däcket lossande ventilen på framdäcket och jag hade svårt att få det tätt och beslöt efter handpumpning redan efter 5 km att ta korta vägen för 3.3 mil. Igår fick jag till 7 mil + 5 ggr backintervall i Col D Kalmarsand och på juldagen 8 mil i hällregn summerar totalt sett en bra julhelgsträning. Men nu är det snart mat & vindags igen. Vi har två trevliga familjer på middag ikväll. Så ingen förmiddagscykling imorgon..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar