måndag 30 december 2013

It's a funny thing thing the more i practice the luckier i get" 2013 cykling & träning stats

Gamle golflegenden Arnold Palmers bevingade citat när han på en presskonferens "anklagades" för att ha varit mycket tursam."It´s a funny thing thing the more i practice the luckier i get" I den andan kan träningsåret summeras. Ett år glädjande helt utan skador eller perioder av träningsuppehåll. En eller två dagar med lätt förkylning, thats it på sjukdomskontot. Ett par lugnare veckor under hösten i samband med resor och för att ladda batterierna inför uppbyggnad 2014. Annars bra träning (och en hel del tävling) mest hela tiden i kombination med hög motivation, en förstående fru vilket båda är en nödvändighet om man ska få ihop det enligt nedan i min ålder med jobb, familj och livet i övrigt.

Totalt tid:33015 min / 22d 22:15:09
Total sträcka:16192,7 km
Antal träningspass:444
Antal dagar med träning:279 (76,6% av 364 dagar)
Snitt sträcka per vecka: 311,4 km (baserat på ca 52 passerade veckor)
Snitthastighet:31,38 km/h
1:55 min/km

 

Av ovan 1619 mil är 1377 mil ute resten trainer eller Monark. Mesta månad april med 62 timmar (Mallorca en vecka) minst februari med 32 timmar (Thailand 2 veckor) lite förvånande mer i januari än under högsäsong juni-aug.

Har ökat träningsmängden från förra året med ca 75 timmar 475 mot nu 550 (1.5 snitt/dag). Men 2012 hade jag två operationer som tillsammans tog bort 7 veckor så ungefär samma intensitet på resten. Har jag blivit något bättre eller snabbare i år? Ja helt klart, kanske framför allt synligt i tempolopp där jag tagit ett stort kliv och kunnat öka fart flera kmh. Men nu blir det tuffare och tuffare bara att hålla nivån kräver mycket träning, att bli snabbare förstås ännu mer, rätt sådan också. Man har aldrig en konstant nivå. Man är hela tiden på väg antingen mot sämre eller bättre form, aldrig stillastående.

Nästa år kommer jag ha ansatsen att träna ungefär som i år i mängd. Det lutar åt att lägga in lite mer högintensiv och intervallträning än i år, för att få till lite mer spets i ryck med maxfart och spurter. Hur blir man bra? Vilka faktorer skapar framgång? Skrev ett inlägg om det tidigare i år The talent code och bragden Många av dom faktorerna som att befinna sig i en "talent hotbed" besitta rätt ålder, miljö och träningsförutsättningar saknar jag tyvärr. Och det sägs ju att det tar 10 000 timmar av träning att nå sin yppersta klass. Har nu tränat cykling ordentligt i 3 år och man då tänker sig 500 timmar om året även framåt är det 17 år kvar innan jag är där. Blir farlig i H65..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar