onsdag 11 mars 2015

Ett 20 minuters besök i Sufferlandria på GIH

Dra åt hel... Vilken resa ned till mörkaste Sufferland jag fick idag på GIH. Ordern var enkel ge allt du har i 20 minuter. Ett blindtest ingen feedback av vare sig puls eller motstånd / watt. Ett maxtest i starten av den 6 veckor långa träningstudien som sen ska göras om i slutet. Den feedback jag fick var kadens på den specialutrustade Monarken som hade en ratt med bokstäver som jag kunde ändra motståndet med. Efter en 20 minuter lång uppvärmning och med "Bane" masken tätt åtsittande fanns ingen återvändo. Fick nästan lite ångest där under masken innan start och hann tänka varför ska jag utsätta mig för det här? Jag älskar ju att cykla, men 20 minuter på MAX är kanske det allra värsta jag vet. För kort för att inte gå hårt hela tiden och samtidigt så oerhört långa och alldeles "för många" minuter. Men bit ihop och kom igen nu. Vad är du gjord av? Positiva tankar nu kör vi.

Igång med hög kadens runt 95 hade tänkt köra runt 90 men det kändes på något märkligt sätt bara tungt med lägre kadens på den här cykeln Monark LT 2. Så försökte hitta ett motstånd där ca 95 kadens fungerade. Olof en av de två mycket trevliga och peppande testledarna berättade sen efter att han har precis samma känsla på den cykeln som på något märkligt sett ger både han och mig en betydligt högre kadens än "andra" Monarkcyklar. Den här Olof förresten. Vad är det för Ubermensch? Han berättade innan att han kört ett Kompiskampen 20 minuter tidigare idag. Hur gick det då frågade jag? Jo tack bra det blev pers. Hur mycket fortsatte jag? 427 watt 5.7 w/ kg sa Olof. Va fan tänkte jag du ska inte vara här och hålla på med gubbar som mig som leker idrottsmän. Du borde satsa själv du kan bli toppklass sa jag. Du skulle kunna vinna SM i tempo. Jag tycker det är roligare att springa sa Olof och så har jag ingen tempocykel.. Vad gör du på milen? 32 sa Olof..ja vad ska man säga some guys have it. 

Åter till mitt Sufferlandria. Jag hade svårt att bedöma kraftkänsla utan watt eller pulsfeedback, fick känslan att om jag håller 95 kadens nu så kan det inte vara mycket till motsånd men försökte tänka positivt. Gick väl hyggligt första 6-8 minuter men sen kom några outhärdligt vidriga brölhårdrockslåtar av den sort jag hatar och då blev minuterna vidrigt långa. Hade jag inte haft masken hade jag ropat stäng av skiten jag hållet på att dö men nu vare sig fick eller kunde jag ropa genom masken så en minut till bara, och en till och så en till. Nu är det bara tre kvar. Killarna peppade grymt och jag förlät deras skitmusik och slet mig till slut i mål. Omtöcknad, helt slut och vilse i mitt Sufferlandria när Olof tog blodprov en resp 3 minuter efter mål. 

När det var klart kom den underbara känslan att lidandet var över, för denna gång..Har faktiskt ingen aning om hur det gick. Men det kändes inte helt på topp, inte kasst heller men kanske någonstans däremellan. Det var jättesvårt att köra helt utan feedback men tror jag pacade relativt jämnt ändå. Tappade nog lite mot slutet. Kändes som ett långt besök i Sufferland idag och jag hade kanske inte huvudet 100% där det ska va för en sån här övning men jag gjorde mitt bästa och är jäkligt nöjd med det. 

Cyklade sen hem i den rätt kalla kvällen och fick en suverän middag med Teriyaki lax svartris med gröna bönor och rödkål. Tog sen ett långt recovery bubbelbad ute och tog sen på mig den för kvällen passande teamhoodien när jag kommit in igen.








2 kommentarer:

  1. Haha, Olof är en kompis till mig, vi har sprungit för samma löparklubb (FK Studenterna). Vi har både tampats på träning och tävling flera år. Vad jag vet så tävlade han nå´n säsong på elitnivå på cykel när han hade stora skadeproblem, med vilka han har dragits med länge... Men han är som du säger sjuuukt stark och jag betvivlar inte på att han skulle piska rätt hårt på tempo, men vill man inte så vill man inte. Hans äldre bror Lars blev för övrigt bäste svensk på Lidingöloppet för två år sedan och har även han ett förflutet som elitcyklist under några säsonger innan han sadlade om till löpningen. Bägge två genomtrevliga människor som jag träffar för sällan, du får hälsa så gott vid nästa plågotillfälle...

    SvaraRadera
  2. Kul Johan det ska jag göra. Kör hårt!

    SvaraRadera