onsdag 26 juni 2013

Drömresan

Sitter på planet till London för ett par dagars visit. Wimbledontennis på agendan idag. Det är en härlig anläggning med de 20 talet gräsbanorna och den fantastiska centercourten. Jordgubbar & Champagne och Pimms i Hospitalityn funkar också bra. I gångarna under c court finns hela Wimbledon historiken på väggarna med stora bilder på alla vinnarna. Älskar att gå och titta på alla historiska legender och tidsepoker. Rene Lacoste. Fred Perry, Rod Laver, Stan Smith & Navratilova. vilka superstars. Men Björn Borg! Tror ni han är stor här? Det måste vara höjdpunkten på året för honom att komma hit varje år. När man tänker hur mycket han vann och framförallt vilket avtryck han gjorde i hela världen trots att han slutade som 26 år ung, bara barnet ju, obegripligt. I särklass Sveriges störste legend i mitt tycke. Det finns en handfull idrottsmän med liknande meriter Stenmark, JO Waldner och Gunde. Men bara en Björn Borg.

Den kanske roligaste saken mitt jobb givit mig möjlighet till de senaste 10 åren är alla resor. Som sportintresserad då ett extra privilegium att få uppleva så mycket världsklassevent live. Några höjdpunkter. Peking OS med friidrott och Usain Bolt. Fotbolls VM & EM. 2 Champions League finaler. El Clasico i Barcelona och Madrid. Italienska derbyn och Man U matcher. Ryder Cup på Celtic Manor. F1 lopp i Monaco, Barcelona, Monza, Budapest och 2 x Abu Dhabi. Wimbledon + Paris tennisen de senaste åren. 

Men den häftigaste upplevelsen av dom alla var i Buenos Aires för 3-4 år sen då vi såg derbyt El Superclasico Boca Juniors - River Plate. Här snackar vi krig & religon. Boca (Maradonas lag) de fattiga arbetarlaget de kallas "hundskitarna" mot överklassgänget River som går under nickname "Los Millionaires". Det är ett derby som får allt ni förknippat med andra tuffa matcher att framstå som en dagismatch i parken. Vi hade biljetter i River klacken sålda till galna överpriser av ledarna i klacken för att finansiera deras tifo gissar jag. I bussen till arenan fick vi en A4 med förhållningsregler och uppförandekod i klacken. Det stod bla i fet stil. WHAT EVER YOU DO DONT MENTION OR SUPPORT ANOTHER TEAM ITS A MATTER OF LIFE AND DEATH. Så vi stog som blyga skolpojkar i början innan vi blev lite polare med vårt gäng "Los Millionaires" och började sjunga med i dom grymma ramsorna. Häftigaste stämning jag upplevt. Matchen då? Ja 1-1 inte så mycket att orda om. Men allt runtom. Hela Riverklacken blir ineskorterade 2 timmar innan match med pansarbilar och stängsel utan någon som helst möjlighet till kontakt med "hundskitarna" till Boca fans. De slår ihjäl varandra om tillfälle ges. På läktaren avgränsar höga plexiglas med taggtråd över lagens fans. Tifot bestod förutom ett hav av flaggor av 1000 tals kassarullar som kastas som serpentiner ned mot Boca fansen. Ja en del av River killarna tycker att dom kan ge ännu bättre effekt om man kastar dom som stenar mot motsåndarna. Ett annat populärt trick är att kissa i en plaspåse och göra små trevliga bomber mot sektionen nedan. Den har jag dessbättre inte sett i Europa än. Ett minne för livet.

På planet till Buenos Aires träffade vi Lasse Anrell som då gjorde en skön artikelserie i Aftobladet som han skickligt hade fått igenom kallad Drömresan. Upplägget var att han under ett år åkte runt på världens 10 mest spektakulära sportevent varav detta var ett som om jag minns rätt han rankade i topp. Vi hade fått frågan från resebolaget om Lasse kunde hänga på någon av våra utflyktsdagar med yacht runt floddeltat. Vi hade avböjt inför och tyckte väl inte att en journalist man inte känner och vars vinklingar man inte känner till var en bra ide. Men i kände efter några timmar på flyget att Lasse är en skön kille och bjöd med honom. På middagen berättade han om Drömresans destinationer. Jag sa, har jag har jag och skojade jag med honom. Lasse välkommen till Drömresan det här tredje året vi åker:-). Sen åren efter så brukade jag maila foton till honom med texten Drömresan fortsätter från diverse event. Lasse kontrade med allt från Stanley Cup final till div 2 hockey på landsbygden. Det var tider det. De senaste åren har det bistra finansklimatet gjort att väsentligt färre konferenser och möten hålls på "rätt" ställen. Men tur är väl det. För annars hade jag kanske bara druckit champagne och inte hittat den bästa drogen cykling o träning. 

Jag hade biljett till 100 m finalen till London OS men när jag fick köra NM i H45 för Sverige förra året så tyckte jag det var dags att själv bli idrottsman och lämnade biljetterna till en kollega istället win win.

Annars har träningen funkat bra efter Vättern. Känns som jag fått en formtopp mellan all sill o nubbe. Igår fin fina värden på 2 varv 29 km på min teststräcka Vattentornet- Täby Kyrkby. 39 fart 335 w med några % reservkraft kvar kändes grymt kul. Funderar lite på att köra Stockholm Ride på lördag kväll ett nytt stort motionslopp från Globen 14 mil i söderort. Några dagars vila och Champagneladdning funkade bra med Paris tennisen inför Falkenloppet för 3 veckor sen hoppas likaså nu skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar