söndag 16 februari 2014

Löpning, styrka, cykel, massage & spa

Idag var vi och köpte en massagebänk till vårt lilla Spa. Vi åker till Thailand som vi brukar göra på sportlovet nu igen på tisdag. Där brukar det alltid bli lite skön massage och när vi kommer hem kan vi ju fortsätta hemma.Blir perfekt om jag lyckas flörta med min kära fru tillräckligt bra för att få lite ben och ryggknådning nu och då. Men det ska nog gå bra. Hon gillar ju själv massage så jag får träna upp mig på Kajsa. If i scratch your back you scratch mine liksom.

Har inte hunnit inviga den ännu vilket hade varit skönt efter rätt mycket "benstryk" idag. Först 5 km utejogg på morgonen innan stafetten. Har inte sprungit på nästan ett år nu men gillar att springa på stranden i Thailand och vill inte komma dit helt utan löpning blir sä gruvligt oskön träningsvärk. Har därför småjoggat nu några gånger på Friends Arena i samband med cykelträningat och idag en 5 km i riktigt bra fart. Mycket positivt överaskad trodde jag skulle få slita för att hålla 5 min / km men det gick lätt ut 2.5 i rätt lugn puls <140 höll jag 4.45 fart ökade rejält hem till ca 4.10 fart och kom in på 22.20 utan att vara helt slut, hade jag aldrig trott. Kan det va de fler inslag av högintensiva cykelintervaller sista 2 månader som hjälper även en halvrisig löpteknik?

Hann också med att köra 30 min styrka innan stafetten med för mig tunga benböj på kroppsvikt 75 kg, körde 4 x5 reps. Läst att det är få reps om gäller om man vill hli stark utan att få större volym. Dagens tredje träningspass blev Monark på seneftermiddagen,  det kändes direkt i benen att ovanan av löpningen och benböj tog ut sin rätt. Bra seg i början men kom igång rätt bra efter en stund körde 25 min på 3 kg och ca 280 w runt MAF puös för att öka och träna högkadens sista kvarten på 100-104 och dryga 300 w. Har ingen supereffektivitet på hög kadens men inbillar mig att det är bra att träna på den.

Skönt med ett långt bubbelbad med an av döttrarna efter det. Massage då? Nej det hade inte Kajsa lust med just då, får väl se om en god laxmiddag med en klass Sancerre kan ändra på saken senare ikväll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar