måndag 24 februari 2014

"Ni käkade ju Sudofen som Läkerol"

"Ni käkade ju Sudofen som Läkerol" Curre Lundmark till Mikael Renberg i Alla snackar Sotji igår kväll efter dopingskandalen. Många av er har säkert redan läst Vacchis lysande inlägg, om inte läs det Här  men det som slog mig allra mest när jag tittade på de första 10 minuterna från Alla snackar Sotji är hur Renberg / Lundmark ca 7 min in i programmet närmast avslöjar ett systematisk bruk av prestationshöjande medel (Sudofen / sudafed lättar luftvägar och har psuedoefedrin i sig och används tydligen också i "chrystal meth" metaamfetamin ) utan att de tänker på vad de säger. 
De har ett helt annat apotek där" säger Renberg" jo jag tackar, NHL liksom NFL och NBA testar en bråkdel av vad andra sporter gör. Och man behöver väl inte direkt vara kärnfysiker och Nobelpristagare som min namne Niels Bohr för att förstå vad som hjälpt till att bygga många av dessa muskelberg. Kulturen där är och har alltid varit mycket dopingliberal. Men att så öppet även om det var ett misstag av Lundmark och uttala sig med sån tydlig signal, likt det äter alla därborta är ju svårt att kalla något annat än systematisk doping? (Edit- såg sen ikväll från en FB tråd den här länken från 1998 Sport Illustrated hockeys little helpers som tydligt beskriver ett utbrett missbruk av Sudafed som Lundmark antyder.) Lumdmark hann också uttala sig om att landslagsledningen var noga med att proffsen inte tog det på turneringar med landslaget men att det skett ändå av misstag någon gång historiskt och man klarat sig på ren tur.. Gissar att den klarsynte och skarpa Jonas Karlsson hade svårt att hålla tungan rätt i mun då och undrade vad han nyss hörde. Nu gjorde man ingen grej av deras "avslöjanden" men en vass grävande journalist på ämnet doping i NHL tror jag skulle få en hel del att jobba med.

Sen är det väl inte heller klarlagt hur Bäckström med normal dosering kunde komma så högt över gränsvärdet. Något som tydligen inte borda kunna ske. Fortsättning följer säkert.

Hade sett fram mot Hockeyfinalen som nu blev ett riktigt antiklimax. Och personligen för mig betydligt värre än så. Blev matförgiftad igår em troligtvis av några vårrullar jag tog med ett par cocktails after beach.
Nöjd intet ont anandes på vad som nu har börjat hända i magen

Strax innan matchen började så började eländet, så kvällen och större delen natten fick jag spendera på toaletten. Fin utsikt förvisso:-)
men man är bra ynklig med matförgiftning. Som tur är så släpper det värsta på 12 timmar och imorgon kan det nog bli dags för lite träning igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar