söndag 5 oktober 2014

10 tempomil på gränsen

Det var länge sen jag var så här trött. Tog ut mig nästan helt idag. Hade ingen styrkekänsla i ben eller kropp och har sovit helkasst två nätter i rad. Sprang också en kuperad mil på maxfart 43.25 igår (första milen på 10-15 år) så skön träningsverk idag. Men vill ändå köra ett "sista" långt tempopass innan cykeln får säsongsvila nu när vädret ändå var helt ok med ca 15 grader.

Siktade på att köra 10 mil Vikskolan till Almunge sen mot Edsbro vända efter 5 mil. Samma sväng körde jag i somras i 30 graders värme på 2.29 och precis över 40 fart. Målet var att ta det nu, en sak talade mot, mycket högre luftmotstånd i 15 grader än 30. En sak talade för, bättre temperatur att slita hårt i, men kände snabbt att det här blir ingen lek. Speciellt inte som jag cyklat bra mycket mindre sista månaden och inga pass längre än 45 minuter. Mestadels sidvind och ibland lite med vägen upp mot Almunge, och pulsen upp långt över min komfortnivå direkt. Efter 4 mil var jag sliten och det blev inte bättre på den motvindsmil bort åt Edsbrollet och vändningen. Kämpa på till vändningen så går det nog lite lättare tillbaka? Hade 41.5 fart vid Almunge och 41 vid vändningen. Det kanske kan gå? Jag är trött men nu är det hemvägen och 5 mil kvar. Nej jag skiter nog i det, kör vad jag kan till Almunge, kanske någon mil till sen får jag nog slå av om jag ska ta mig hem tänkte jag. Hade fortfarande 41 fart efter 6 mil så orkade inte öka bort mot Almunge. Nu blir det mest sida mot sista 4 milen, kör ett tag till, tog lite gel och drack, borrade ner mig så gott det gick. Vid 3 mil kvar hade jag fortfarande 40.7 jo det kan nog gå under 2.30 bara drygt 45 min kvar nu. Lyckades hålla ihop det någorlunda, men var duktigt sliten både fysiskt och psykiskt. Lyckades gräva djupt och hittade kraften som behövdes för att med emil kvar känna att det kommer gå under tiden i somras 2.29.  Iofs var pulsen då snitt 140 och inte 149 som nu så det har var fruktansvärt mycket slitigare och det gick nästan aldrig lätt. Men tänkte hela tiden det här är det sista långa passet på hela säsongen och på tisdag blir det golf i Spanien 4 dagar så ta ut dig nu och njut av vilan och semestern sen.

Rullade "i mål" nästan som i ett töcken i min egen lilla tävling med mig själv några sekunder under 2.28. Helt slut och SÅ nöjd. Jag vet, det är förstås lite fånigt att låtsastävla mot sig själv, men dels ger det bra motivation när det går tungt samt framförallt en extrem tillfredställelse när jag som nu klarade det på ren vilja, trots en tung dag.

Dagens Strava

Nu ställer jag in tempocykeln för i år och tar lite ledigt och funderar lite kring hur jag ska köra nästa år, ambitionsnivå, veteran eller elitklass, tävligar etc. Såg igår att Veteran VM finalen går i Ålborg första helgen i september nästa år. Hade en långsiktig plan att satsa på veteran VM 2016 när jag fyller 50 men nu när det går i Danmark kanske man ska passa på att värma upp ett år och vara äldst i H45 som erfarenhet?


2 kommentarer:

  1. Grymt bra kört! Jag är imponerad.
    Visst vet du att man måste köra något av de kvallopp som UCI anordnar för att kvala in till Masters VM?
    Jag tror inte det är som på Masters NM eller SM att man bara kan anmäla sig.
    Har för mig att man måste lyckas i något av de UCI lopp som hålls runt om i världen för att få köra VM.
    //Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mazze! Ja jag har noterat att det är kval för att ställa upp i VM om jag minns rätt ska man vara topp 25% i ett lopp. Verkar lite stökigt och det räcker ju med en punka för att spoilera den chansen. Har för mig också att respektive landsförbund kan nominera några platser per klass. Ska kolla upp om det går att "söka" en sån plats. Kör hårt!

      Radera