söndag 18 september 2016

Årets 10 mil solotempo

Brukar försöka få in en runda på 10 mil solotempo någon gång per säsong. I år har inte varit lätt att få till det mellan alla skador men idag gjorde jag det i fint höstväder och nästan vindstilla. Lite kallt första milen norrut från Vikskolan i Upplands Väsby och bara 11 grader. Men bort mot vändning i Knutby via Almunge tittade solen fram så det blev en fin hemcykling denna fantastiska höstdag.

Mitt "rekord" på sträckan är 2.23 och 41.8 fart från förra året. Idag var målsättningen mer modest av naturliga skäl. Inte bra heller i magen än. Någon bakterie som spökar på tredje veckan nu med långa toabesök nästan varje natt. Men hade inte ont i magen på dagen och fick behålla en bra frukost. Preppade mig full med diverse performance enhancers som koffein tablett, L Cittrulin, en Beet It rödbetsshot innan för att få upp den mentala och fysiska kraften och satte iväg efter 5 k uppvärmning med sikte på styvt 40 fart.

Trots de fina förutsättningarna så kändes det aldrig lätt eller riktigt snabbt i kroppen. Så jag slog snabbt bort tanken på de riktigt snabba farterna och försökte hitta ett mer njutbart tempo som tillsammans med lite bra musik i lurarna innanför tempohjälmen skapade en hyggligt trivsam liten bubbla.

Vändning efter Knutby. Ingen Helge Fossmo (sitter inne fortfarande?) eller Kristi Brud som kanske kunnat ge mig lite gudomlig kraft på hemvägen i syne. Fick trampa hem utan Guds kraft men lyckades trots det hålla ihop det lite bättre än väntat för 2.28 och 40.5 fart. 

Ca 5 min från peaknivå men ändå ett helbra besked om att kroppen börjar läka ihop bättre och bättre. Nu är det bara axeln, magen, höften och ..sen är jag snart fabriksny igen:-)

Nöjd efter ett bra långpass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar