tisdag 25 april 2017

174 km och 2600 höjdmeter vacker cykellycka i solen

Efter min beskrivning av en episk misärrunda häromdagen fick jag ett förslag på fb av en tjej att jag kunde skriva en bok om bra och mindre bra cykelupplevelser. Jag har ju samlat ihop några i båda "bagarna" om man säger så. 

Nu de senaste två dagarna glädjande nog i ett par i den roliga och fina kollektionen.

Den milslånga klättringen upp till Gaucin och sen den 35 km på berget upp och ned (mest upp och långt ifrån lättcyklat) till vackra Ronda är bland det mest sceniska och vackraste jag sett på cykeln. Jag Lasse G och Thomas E gjorde den igår, mestadels i mystempo och kunde verkligen njuta både av värmen i solen och den fantastiska naturen. Slingrande fina vägar och otroligt fina vyer ner i dalgångar mellan bergstopparna som omger runtomkring. Lite wild westkänsla och man kan ana en stenhård Clintan på hästryggen i någon dal nedanför på jakt efter hämnd på en skurk.

När vi anlände vackra Ronda för lunch var det fullt med ditbussade turister ( jag lovar få andra hade cyklat dit, det är en bra tur att ta sig dit på cykel oavsett håll. 

Uppe i Ronda med ett drop rakt ner på långt över 100 meter, klart scary att bara kolla ner över stängslet

Efter en turistöverprisad Pasta Napolitana  på det trevliga torget i solen dags att cykla mot toppen och sen den långa nedförskörningen mot San Pedro och sen är det bara 15 km kvar till Estepona norrgående på stora vägen. En liten "knickedick" stigning kvar bara sa Thomas. Ja nu började den långa dagen kännas lite för oss och även om vi inte jagade livet ur oss så sög den här banprofilen sakta men säkert lite must ur oss.

Nöjda när vi nådde det klassiska "Dajmkrysset" på toppen. Nu var det all down hill from here ända ner till kusten. 


En flera mil fin svepande nerförskörning som jag av förklarliga skäl tog med bra säkerhetskoll. Den är lättåkt så det rullade på fint ända ner till San Pedro. Där bombade Thomas på och tog hem oss de sista 15 k på stora vägen med en monsterförning i medvinden i 45 kmh hela vägen. Jag kunde njuta på rulle och vi kom hem till after biken på Thomas underbara altan för ett par välförtjänta kalla. De tre andra killarna hade bangat långturen och kört en plattrunda istället. De tyckte trots det att de gjort sig förtjänta av ett gäng kalla och dessutom tjuvstartat några timmar tidigare så stämningen var god på altan.


Dagen innan också en fantastisk runda i dalen lite söder om Estepona. Magisk vacker cykling och även en tur upp till Castellet med en fin några kilometer klättring upp. Lite skön fartlek och "avställningstävlingar" med många garv. Efter några rysardagar i början av veckan. Desto mer njuter man ju nu i solen. Som jag brukar säga. "Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut"

Castellet
Vi cyklade in till en av världens finaste golfbanor Valderama men där var det stopp hos vakten. "Sorry only for members" You just wait and see tänkte jag nästa gång jag kommer med cyklen ska han säga Please welcome Mr Bohr your lunch and bag will be ready after you had a shower..
Thomas altan med Gibraltar till höger och utsikt i 4 väderstreck njuts i fulla drag after bike.

Tre dagar kvar:-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar