tisdag 4 april 2017

SCK läger Båstad följt av magsjuka

Det blev ett bra träningsläger i Båstad i helgen med ca 50 från Stockholm CK. Bra cykling, boende på fina Riviera Hotel och kul stämning. Den där Hallandsåsen den cyklades upp och ner från alla håll. Riktigt tuffa stigningar där några stycken med Hasslövbacken i topp stack ut med ca 2 km a 10%. Den fick mig att be om nåd på hjulet bakom urstarke Måns Dahlstedt en ung nykomling som blir vass i pojkar 40. Vägrade att släppa hjulet men jag hade inte orkat många meter till innan krönet.

SCK Riviera Båstad 2016



Jag cyklade 13 mil på fredagen 15 på lördag och en kortare 4 mils lagtempo på söndag morgon innan bussen gick hemåt igen. Sådär väder, halvrisigt på både fredag och lördag fm med lite regn sen finare på em. Blev lite nojig i regnet med dålig sikt genom visir och blöta vägar. Ingen bra kombo för ett nyoperarat nyckelben men det gick som tur var bra. Tog det mycket försiktigt utför utom en gång då jag fick feeling utför en snoch lång nerförslöpa bredvid motorvägen. Oj vad det gick i fart runt 80 och där i högsta fart kom en sidvind som kastade till min cykel med 58 mm fälgbredd på ett riktigt läskigt sätt. OSKÖN känsla och ingen mer cykling i de farterna. Tror inte Kajsa skulle va superimpad om hon såg att jag hade 3 tid på Strava segmentet utför, så det håller vi tyst om..


Sammantaget är känslan att jag har en hygglig bit kvar till en nivå jag vill vara på. Stundtals kändes det starkt och bra men när jag ser på wattmätaren så fattas det runt 50 w. Några av dem kanske jag slarvade bort med alldeles för lite och dålig sömn på lägret och några kanske tappades med någon öl och ett glas vin extra på after bike, till middagen och efter men det här lägret ville jag bara prioritera att må bra, skratta och trivas i gott sällskap.

Suveränt fin runda på lördag fm


Tyvärr pajade min Sram Red grupp ihop på lördag em och bakväxel gick inte att använda alls. Ingen höjdare att åka upp och ned för Hallandsåsen på 2 växlar antingen i 40-60 kadens eller utför med 110-120 kadens. Vi har en supermekaniker i klubben Selby Marshall en kille från Nya Zeeland som varit mekaniker åt NZ MTB landslag i flera OS. Han förbarmade sig på lördag kvällen efter middagen och lät sig mutas med ett jämt flöde av rödvin för att försöka få ordning på min cykel. Han höll på nära tre timmar och det enda som var flow i var väl vårt humör och vinintaget. Stackars Selby monterade ner cykeln i molekyler, bytte vajrar osv. Till slut fick han igång bakväxlen men lyckades inte montera tillbaka vajer till framväxel (maybe the wine had something to with it Selby?-:) så jag sa enough is enough jag kör utan framvxel, behövs ändå inte hemma i Stockholm och jag har beställt Sram Etap uppgradering nu för utbyte i närtid. Ska bli SÅ skönt att få det här utbytt. Flera experter har tittat på det här och ingen kan förklara varför helt plötsligt inte höger växelreglage (bakväxeln) fungerar. Hänt en 3-4 ggr. Tom köpt helt nya reglage och bytt ut allt med problemet kvar, men nu blir det trådlöst.

Selby på gott humör
I takt med fler tomma glas på golvet steg humöret i cykelgaraget 

Några av killarna på mitt rum hade magsjuka lördag till söndag och några fler visade tecken på hembussen men tänkte inte så mycket på det. Skönt att komma hem på söndag kväll och mådde helt ok på måndagen cyklade till stan och jobbet. På hemvägen i det fina tidiga kvällssolen la jag som så ofta förr på en detour och den härliga Skålhamravägen för 3 ganska hårda extra mil. Kändes relativt ok men det är som jag tappar farten i backarna på sträckan, några är tuffa på stora klingan men brukar gå ändå med bra driv, så ej denna gång. När jag kom hem tog det bara 10 minuter efter duschen så kommen olustkänsla i magen. Någon middag var inte att tänka på och efter en timme till började kräkandet. Kajsa tyckte kanske lite synd om mig men betonade att lika tapper jag varit vid svåra skador lika ynklig är jag vid såna här tillfällen. A men hallå! Tjejer vad vet ni om smärta? Föda barn och sånt tjafs:-) nej ni skule bara veta hur det är att vara man och magsjuk.. Ingen rolig natt med helt galna frossattacker, täcke och tre filtar. Helt slut på efternatten då det som tur var började lätta och nu är det betydligt bättre och har kunnat äta igen. Tur det går över lika fort som det kommer oftast med magsjuka. Får hoppas inte fler på bussen eller tjejerna i familjen fått det också nu.

Har precis också varit uppe på vårdcentralen och tagit bort stygnen efter nyckelbensoperationen nu när jag ändå var hemma idag. Kändes otroligt skönt och som något slag mentalt bokslut. Hel igen och slut på sjukhusbesök. Imorgon blir det nog lite försiktig pendling igen innan vi ska fira Kajsa fördelsedag på restaurang.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar