torsdag 10 augusti 2017

Ronda t o r 95 km och 1730 höjdmeter i motvind

Ligger i solstolen på balkongen Monte Halcones ett par km upp från San Pedro stranden och tittar ut över havet och Gibraltarklippan. Vi har fått låna en kanonfin lägenhet här av en kompis en vecka och njuter stort. Runt 35 grader de första dagarna och en skön kontrast mot spöregnet i söndags i Örebro när jag körde Hjälmartempot till punkteringarna kom. Tänkte mig lite cykelrevansch idag efter 3 vilodagar fyllda med sol, cervezas och alldeles för mycket mat. 

Välfyllda depåer med andra ord om än något kilo ting kanske för att kunna cykla riktigt fort den LÅNGA fantastiskt vacka klättringen på vägen rakt utanför vår lägenhet som leder upp i bergen ända till Ronda. De första 22 km är rakt upp med snitt runt 5% sedan lite böljande men övervägande nedför till vackra Ronda som ligger 45 km härifrån. Vi körde dit med bil igår, fikade och strosade runt i medeltidsstaden Ronda. Fascinerande  läckra stup på flera hundra meter rakt ner som omger staden.

Stannade till vid det "berömda dajmkrysset" 

uppe på toppen på vägen hem innan den långa utförslöpam hem. Kajsa och tjejerna undrade hur jag är funtad i huvudet som tänkte cykla vägen dagen efter? Ja säg det..

Och dagen efter det var idag så jag gick upp rätt tidigt för att slippa värsta värmen och  kom ut med min hyrcykel en Focus Cayo med Shimano 105 vid kl 8. Fin ram men dåliga tunga hjul och en vikt runt 9 kg var ju inte den perfekta kombon tillsammans med min något övergödda kropp. Jag får ta det på vilja tänkte jag och rullade först ner ett par km mot havet innan jag vände om och började tugga i klättringen. 24 km hade jag nu upp till en rastplats där vi stannat till och lagt en drickaflaska dagen innan. 

På cykeln satt det compact klingor 50/34 och bak 11-28. Började ett tag i starten på stora klingan typ 50-24 och tänkte att det går nog att köra merparten på stora idag, det kändes bra i benen. Tyvärr fick jag snabbt tänka om. Den förväntade medvinden (det har blåst från havet upp mot bergen de tidigare dagarna. Men nu stod flaggorna tvärtom och det blev VÄLDIGT tungcyklat i motvinden större delen av den långa klättringen över 2 mil. Tusan också jag som hade tänkt att sätta en bra Strava tid i långa klättringen och hade aldrig kört här innan. Kom dock över nesan ganska fort gick på bra runt 85-90% och fick ändå en väldigt fin klättring upp i den vackraste av omgivningar. Inte många bilar heller och en superfin väg. Underbar cykling med kropp och själ i harmoni.

Stannade till efter 24 km på toppen av stigningen, pustade ut en stund och letade upp flaskan jag gömt dagen innan och tog ett par kort.

Lite svettig efter 2.5 mil uppför
Focus Cayo i vila efter en dryg timmes hårdkörning.
Inte den tid eller fart jag hade hoppats på men nöjd givet förutsättningarna. 

Fortsatte sedan lite nedåt mot Ronda och nu hade vinden vänt och börjat vara med istället. Så dags då:-( vände direkt framme i Ronda och sen tillbaka uppåt igen en dryg mil upp till dajmkrysset. Bra tungt och kraftig mot nu igen uppför. Nådde till slut mitt pausstopp på samma ställe med 25 km kvar och endast en härlig nedförskörning 1000 höjdmeter kvar ner hem. Fyllde upp flaskan med resterande utposterad dricka och tog det mesta välbehövligt på stört innan den fina utförslöpan hem. Var nu så kraftig motvind ner så jag fick trampa på hårt även nedför för att inte tappa all fart. Tänkte nästan ett tag att jag kör ner och sen upp igen. Men insåg att efter 1730 tunga motvindshöjdmeter och nära 10 blåsiga mil att den iden inte var helt klockren. Flaggorna en bit hemifrån stod nu precis rätt ut tvärtom mot i morse. Ja ja vad är en bal på slottet..

Ett väldigt bra träningspass blev det i alla fall och det får vara bra med det. Nu åter till solstolen mer mat, cervezas och Rioja och en Romeo & Julieta efter middagen på balkongen. Its a good life!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar